Op vijftien september in …
|
- 1998: Er valt extreem veel regen, wat voor nogal wat overlast zorgt. De baan op het Efteling Golfpark verandert in een modderpoel, waardoor het NPGA Masters Golftoernooi halverwege moet worden gestaakt. Ook komt er water in de baan van de Bob terecht en moet er een evacuatie worden uitgevoerd. Eén van de bezoekers raakt hierbij bevangen door hoogtevrees en moet door de EHBO geholpen worden bij een aanval van hyperventilatie.
- 2017: Fata Morgana sluit twee weken voor onderhoud aan het plein en de vluchtsystemen. Een deel van de (v)luchtkussens wordt vervangen door beweegbare staproosters; ook worden de dubbele rotsdeuren vervangen door een enkel openzwaaiend exemplaar.
- 2018: Theatershow CARO gaat in première in het Efteling Theater.
|
Uitgelicht: Aagje
|
Aagje is één van de drie locomotieven die gasten vervoeren bij de Efteling Stoomtrein Maatschappij. Na vanaf 1911 als fabrieksloc te dienen vervoert ze sinds 1969 gasten door het sprookjespark.
Ze reed als eerste loc over de vers aangelegde smalspoorbaan in de Efteling, aanvankelijk heen en weer tussen Station Sprookjesbos en Station Noord. Dankzij het nieuwe sprookjesachtige uiterlijk dat Anton Pieck haar gaf behoort ze nog altijd tot het iconische beeld van de Efteling.
- In 1911 levert de Duitse spoorwegmaterieelfabrikant Orenstein & Koppel de nieuwe locomotief Aagje aan steenfabriek IJsseloord in Arnhem.
- Meer dan een halve eeuw lang ploetert Aagje om de klei van de putten naar de fabriek te vervoeren.
- In 1964 gaat Aagje's machinist op de steenoven werken. Ze wordt buitendienst gesteld en haar werk wordt overgenomen door een diesellocomotief.
- De Efteling, die al vanaf 1959 bezig was met plannen voor een spoorbaan, koopt Aagje in 1968 en op 8 mei arriveert ze in het park. Vanaf 1969 trekt Aagje de wagons met gasten door het park.
- In 1980 ontmoet Aagje koningin Juliana tijdens haar defilé op paleis Soestdijk en in 2011 viert men in de Efteling Aagje's honderdste verjaardag.
- Na een afwezigheid sinds 2021 keert Aagje op 7 mei 2025 terug als eerste geëlektrificeerde locomotief in de Efteling, met geïntegreerde stoomeffecten. Smalspoorspecialist Alan Keef Ltd in Engeland realiseerde de transformatie.
|
|
Nieuwste lemma's
|
|
Laatste wijzigingen
|
|
Nieuwste foto's
|
|
|