Flessen en glas
Logo op etiketten

Hotel de Bottle [sic] is de naam voor een tweetal bieren die uitsluitend in het Efteling Hotel te koop zijn.

In navolging van het 't Verdiende Loon voor het Loonsche Land en Bosrijkse Brouw voor Bosrijk, zijn er in 2019 twee bieren ontwikkeld voor het hotel, namelijk Hotel de Bottle Blond Bier (geel) en Hotel de Bottle Goudbruin Bier (blauw). De bieren worden naargelang de seizoenen afgewisseld en worden in het hotel geserveerd in de bar en het restaurant. Ze zijn tevens te koop in de souvenirwinkel.

De bieren

In de lente van 2019 is begonnen met de blonde versie van Hotel de Bottle.

Er is in eerste instantie gekozen voor een toegankelijk bier, met in het achterhoofd de belangrijkste doelgroepen van het hotel, zoals Duitsers en Aziaten. Dit werd een Belgisch blond, met als voorbeeld de Leffe Blond, een fris bier, zachter van smaak, lager in alcohol, mooi in balans. Het tweede bier moest ook toegankelijk blijven, maar is meer ontwikkeld om te kunnen combineren met de keuken, met als voorbeeld de La Trappe Isidor. De brouwer noemt de bieren bewust blond en goudbruin, waar de Efteling eigenlijk zocht naar een zomer- en winterbier. Dit omdat de brouwer van mening is dat je elk bier op elk moment moet kunnen drinken en niet per se gekoppeld is aan de seizoenen.


Hotel de Bottle Blond Bier

Blond Bier in actie
Smaakprofiel Hotel de Bottle Blond Bier

Hotel de bottle blond is een toegankelijk fris karamelblond bier met lichte troebelheid en een licht bittertje in de nasmaak. Het aroma is zoet, licht weeïg en zuur door de tarwe. Er zijn geuren in te herkennen van citroen en geel fruit en duidelijke esters van de gist. Bitter en zoet zijn in balans in de smaak, met een licht zuurtje om het aan te zetten. Het heeft smaken als mandarijn en banaan. Het is een vol bier met niet al te veel koolzuur. In de afdronk proef je duidelijk de granen die in het bier zitten.

Het bier is gemaakt met pilsmout, münchermout en caramout 120, kristalsuiker en een bovengistende gist met een peper- en kruidenaroma. Het bier is drie keer gehopt met northern brewerhops, waardoor het de frisse en bittere smaak en geuren krijgt. Het heeft een alcoholpercentage van 6,5%.

Hotel de Bottle Goudbruin Bier

Het bruine bier
Smaakprofiel Hotel de Bottle Goudbruin Bier

De goudbruine variant is een oranjebruinkleurig, mistig bier, met een fijne laag schuim. Het heeft karamelgeuren en aroma’s van stroop, maar wel heel licht. De smaak is als karamel, alcohol en rood fruit. Het is licht zoet, licht bitter en warm van smaak en geeft een lichte prikkeling op de tong. De nasmaak doet denken aan stroopsoldaatjes. Opvallend is dat het blonde bier voller is dan het goudbruine bier en het goudbruine bier strakker. Het bier lijkt zo verraderlijk lichter te zijn dan het is. Het goudbruine bier is bovengistend met een cleane gist, en is gemaakt met pilsmout, tarwe, aromamout en suiker. Fuggles is gebruikt als bitterhop en Cascade voor wat meer frisheid in de aroma. Het heeft een alcoholpercentage van 7,5%.

De naam

Logo op glas

De uitdrukking hoteldebotel (van het Hebreeuws עבר ובטל (over u-batl), dood en heengegaan) betekent 'stapelgek' of 'verrukt'.

"Hotel de Bottle" is hier een woordspeling op, met het Franse woord voor overnachtingsplaats hôtel en het Engelse woord bottle (fles).

De naam zat eigenlijk al in het hoofd van conceptmanager Frans Goenee en brouwer Frank Wouters voordat de Efteling een prijsvraag uitzette voor het kiezen van een naam voor de nieuwe bieren. In deze wedstrijd kwam de naam 'hoteldebotel' nogmaals naar boven en werd zo de winnaar. In eerste instantie was de naam onderdeel van een breder concept: 'hotel' voor het hotel, en 'bottle' als een stukje beleving uit de fles, alsof je de geest uit de fles laat ontsnappen. Dat is ook de reden dat het bier bewust troebel is en dat er tarwe gebruikt is voor het bier. Het idee van de geest uit de fles is losgelaten en de uitstraling van het bier sluit nu meer aan bij de toekomstige plannen voor het hotel als zwevend kasteel. Deze zie je terug in het etiket.

Design

Het hotel is ooit al ontworpen als een zwevend kasteel, dit moet in de toekomst nog meer naar voren komen. Op het etiket van Hotel de Bottle zie je dan ook een zwevend kasteel met een anker, en dit logo komt ook terug op de glazen. Het etiket is door de brouwer ontwikkeld en verder uitgewerkt door de ontwerper van de Efteling. Beide etiketten zijn grotendeels hetzelfde met het zwevende hotel, het anker, de twinkels, een witte rand en een wolkachtige vorm, het verschil zit in de kleur, met een zomerse gele kleur voor de blond en een blauwe kleur voor de goudbruin. Het glas is een tulpglas, dat qua uitstraling past bij het hotel en ook toevoegt aan de bierbeleving. In eerste instantie zou het logo hoger op het glas komen, zodat het op het bier zou zweven, maar uiteindelijk is het op de buik geplaatst.

Brouwerij Opener

Opener brouwerij

De bieren voor het hotel worden door Brouwerij Opener (sinds 2012) in Dongen gebrouwen. Brouwer Frank Wouters van brouwerij Opener is ook opgeleid tot internationaal biersommelier. Hij begon de brouwerij samen met zijn partners vooral als evenementen- en opleidingslocatie waar bier het belangrijkste thema is. Daar komt dan ook de naam vandaan: Opener over bier. De brouwerij is zo ingericht dat bezoekers ook kunnen zien waar de ingrediënten vandaan komen en hoe deze groeien. Zo is er op het land naast de brouwerij een hopveld, een graanveld en water te vinden. De bieren worden ook zo veel als mogelijk met lokale ingrediënten gebrouwen. Zo staat het gebruik van het water uit eigen waterbron nog op het verlanglijstje van de brouwers, maar het certificeren van je waterbron is een dure en complexe exercitie.

Het hopveld

Frans Goenee kwam met de brouwers in contact toen zij een presentatie gaven op een bijeenkomst van de ZLTO. Zij gaven voorlichting over wat zij deden in het kader van verbrede landbouw ofwel voormalig agrarische bestemming. Het bedrijf was voorheen het agrarische bedrijf van de schoonouders van Wouters, maar door de jaren heen zijn de agrarische activiteiten afgebouwd en de bieractiviteiten opgebouwd. Frans Goenee was onder de indruk en kwam zo met Brouwerij Opener in gesprek.

Brouwerij Opener draait vooral om beleving en past daarom ook goed bij het park. De brouwer zou ook graag meer beleving rondom het bier willen zien, zoals bijvoorbeeld een bijzondere biertap, een bijzondere opener, bijzondere viltjes en meer.

Een delegatie van de Efteling is langs geweest bij de brouwerij om het assortiment te proeven, en gezamenlijk is gekozen voor de toegankelijkere bieren. Mogelijk dat er ooit nog andere stijlen als een IPA, een saison of een weizen hun weg vinden naar het Eftelingassortiment. Op dit moment is echter gekozen voor een locatiegedreven variatie in de bieren. Zo heeft iedere verblijfslocatie in het park nu een eigen blond bier.

Brouwerij Opener levert ongeveer 500 liter per maand aan het Hotel.

Verkoop

Op dit moment zijn de bieren om-en-om in het hotel te krijgen aan de bar en in het restaurant. Daarnaast kun je de flesjes voor thuisgebruik kopen in het souvenirwinkeltje van het hotel. In de toekomst gaan er meer variaties komen. Zo wordt er nu gedacht aan geschenkverpakkingen met de bieren en het glas en geschenkverpakkingen met de verschillende Eftelingbieren van de verschillende resorts.

Externe links