Game Gallery
De Game Gallery in 2015
De Game Gallery in 2015
Locatie Ruigrijk
Type speelkramen
Ontwerp Jeroen Verheij
Geopend 1981
Thema zeevaart
Muziek mix van nautische nummers
Attracties

De Game Gallery is een rij spelkramen in Ruigrijk. De attractie werd geopend in het zomerseizoen van 1981 om het oosten van het park meer invulling te geven voor een nieuwe, jongere doelgroep. In datzelfde jaar opende ook de Python.

Het is, afgezien van automaten als Ezeltje Strekje en de Stenen Kip, de enige attractie in de Efteling waar apart voor betaald moet worden.

De oorspronkelijke spellen werden ontworpen door Ton van de Ven en Henny Knoet. Later kwamen daar nog bijdragen van Marieke van Doorn en Sander de Bruijn bij. In februari en maart 2015 onderging de attractie een grondige renovatie. De gebouwen werden volledig gestript en opnieuw aangekleed en ingericht, naar een ontwerp van Jeroen Verheij.

Omschrijving

Huisregels van de Game Gallery

De Game Gallery bestaat uit twee galerijen: gezien vanaf de Polka Marina aan linkerzijde een kleine galerij, waar je zeven spellen vindt. Aan rechterzijde de grotere galerij, die drie spellen en een snoepwinkel huisvest: De Verleiding.

Het gros van de spellen doet iets met een bal. Ze zijn grotendeels gebaseerd op attracties die je ook vaak op de kermis tegenkomt. Er zijn vier ballengooispellen en een ballenrolspel. Drie andere spellen zijn kansspelen, waarbij aan een touwtje getrokken of een tasje of visje gehengeld moet worden, waarmee een onbekende prijs gewonnen wordt. Daarnaast is er een bootracespel waar je een bal moet rollen en daarbij behendiger moet zijn dan je tegenspelers. Tot slot is er een schietkraam waar als enige geen prijs gewonnen kan worden.

Bij de meeste spellen is een medewerker aanwezig om het geld te innen, het spel te begeleiden en de prijs uit te delen. De ruimtes zijn doorlopend met elkaar verbonden zodat op minder drukke momenten één medewerker gemakkelijk meerdere spellen kan bemannen. Schietspel Muiterij is zelfbediening.

De Game Gallery is sinds 2015 volledig ontworpen binnen een overkoepelend maritiem thema in de spellen om zo aan te sluiten bij de rest van het Ruigrijk.

De spellen

Gamegallery huidig.png
# Foto Naam Doel van het spel Tarief
1 Zeeslag.JPG Zeeslag Race je scheepje als eerste naar de overkant. € 3,- per spel
€ 5,- voor drie
2 Woeligebaren.JPG Woelige Baren
(v/h Tasje Hengelen)
Hengel naar een onbekende prijs. € 5,-
3 Landinzicht.JPG Land in Zicht
(v/h De Knuppel in het Hoenderhok)
Ballengooien richting een stel meeuwen. € 3,- zes ballen
4 Schipbreuk.JPG Schipbreuk
(v/h De Oliphant in de Porseleinkast)
Zoveel mogelijk servies kapotgooien. € 3,- zes ballen
€ 5,- twaalf ballen
5 Goedevangst.JPG Goede Vangst Basketbal in een net werpen. € 3,- drie ballen
€ 5,- zes ballen
6 Rechtdoorzee.JPG Recht door Zee Rol een bal om punten te verdienen. € 3,- drie ballen
€ 5,- zes ballen
7 Zwaargeschut.JPG Zwaar Geschut Ballengooien in een brede kanonsloop € 2,- drie ballen
€ 3,- zes ballen
8 Draaikolk.JPG Draaikolk
(v/h Ukkie Dukkie)
Visjes hengelen voor een verrassingsprijs. € 3,-
9 Beet.JPG Beet!
(v/h Touwtje Trekken)
Trek aan een touw en en win een onbekende prijs. € 3,-
10 Deverleidingbord.jpg De Verleiding Aankoop van Jelly Beans, lolly's en zuurstokken. variabel
11 Plaetjesmakers bord.jpg Plaetjesmakers Fotostudio
12 Muiterij.JPG Muiterij (v/h Piratensloep) Schiet op een piratenscène, maar pas op! € 1,- voor tien schoten
13 Schuilhut game.jpg schuilplaats Beschutting tegen regen en wind.

Muziek

Waar er voorheen standaard radiohits schalden, heeft de attractie sinds 2015 een eigen muziekloop van een half uur. Hierin is een zeer diverse verzameling aan bestaande nummers die een link met de zeevaart hebben opnieuw instrumentaal ingespeeld en tot een medley verwerkt.

Te horen zijn onder andere: "Schipper mag ik overvaren", "Sloop John B", "Rock the Boat", "In the Navy", "Sittin' on the Dock of the Bay", "Het Kleine Café aan de Haven", "Berend Botje", "Zeg ken jij de Mosselman", "Varen, varen over de Baren", "Daar was Laatst een Meisje Loos", "Drunken Sailor" en "Yellow Submarine".

De muziektrack werd geproduceerd door René Merkelbach, de sporadische zangfragmenten zijn ingezongen door Eftelingmedewerkers.

Geschiedenis

Geboorte van het Oosterpark

Game Gallery in 2010
Prijspenningen

De Game Gallery opende in de zomer van 1981. De nieuwe attractie Python werd in dat jaar geopend, diagonaal aan de andere kant van het park ten opzichte van het Sprookjesbos, een parkdeel dat dus verder niet zo attractief is. Daarom werden ook horecapunten De Kurketrekker en In den Spreeuwpot, en een spellengalerij geopend die gezamenlijk de basis legden voor het nieuwe parkdeel Oosterpark (nu Ruigrijk geheten). In de jaren erna zou dit parkdeel stormachtig uitbreiden, maar de Game Gallery bleef nagenoeg ongewijzigd.

De Gallery bestond uit dertien spellen die in precies of nagenoeg dezelfde vorm ook op de kermis staan: ring werpen, touwtje trekken en ballengooien. In de aankleding en bebording werd een minimaal Eftelings sausje toegevoegd door Efteling-ontwerpers Ton van de Ven en Henny Knoet. Soms wel erg minimaal: zo was het schietspel Boem Bal ongewijzigd geïnstalleerd zelfs inclusief de handelsnaam Euro Ball. Een aantal spellen was zelfbediening: je kon geld inwerpen en prijspenningen winnen, die bij de centrale kassa ingeruild konden worden voor een prijs.

Oorspronkelijke situatie

Gamegallery oorspronkelijk.png
Game Gallery in 1997
Ukkie Dukkie, Touwtje Trekken, Ringeling
# Foto Naam Jaartal Doel van het spel
1 Pombusbord.jpg Pom Bus tot 2015 Ballengooien in boerderijthema.
2 Snijdertje.jpg Het Dappere Snijdertje tot 2003 Ringwerpen op een groot speldenkussen.
3 Hollebolleballententbord.jpg Holle Bolle Ballentent tot 2004 Ballengooien op de opengesperde monden diverse Gijzen.
4 Gaga kassa.jpg Grijpautomaten tot 1999 Automaten met grijparm.
5 Boembalbord.JPG Boem Bal tot 2015 Met een luchtdrukkanon ballen afvuren om punten te scoren.
6 Muizenmuntbord.jpg Muizenmunt tot 199? Metalen voorwerp op een uitstekend plankje werpen in een kazige omgeving.
7 Ukkiedukkie.jpg Ukkie Dukkie tot 2015 onder deze naam Eendjeshengelen voor een verrassingsprijs.
8 Touwtjetrekken.jpg Touwtje Trekken tot 2015 onder deze naam Trek aan een touw en en win een onbekende prijs.
9 Ringeling.jpg Ringeling tot 1997 Ringwerpen.
10 Prijzenpotbord.jpg Prijzenpot tot 19?? Flessenspel.
11 Gaga geenafbeelding.jpg Roosmatroos tot 1999 Ringwerpen om de uitstekende lichaamsdelen van zeelieden.
12 Piratensloepbord.JPG Piratensloep tot 1997 ?
13 Dobberbal.jpg Dobberbal tot 2015 Ballengooien op een bewegend doel.

Latere aanpassingen

Gamegallery aanpassingen.png

Deze lijst bevat alleen de spellen die tussen 1981 en 2015 voorgaande spellen hebben vervangen.

# Foto Naam Jaartal Doel van het spel
2 Tasjehengelen.jpg Tasje Hengelen 2003-2015 Hengel naar een onbekende prijs.
3a Hoenderhokbord.JPG De Knuppel in het Hoenderhok 2004-2015 Ballengooien richting een stel kippen.
3b Oliphantbord.JPG De Oliphant in de Porseleinkast 2004-2015 Zoveel mogelijk servies kapotgooien.
4 Gaga kassa.jpg Kassa 1999-2015 Grijpautomaten verwisselen van plek met de kassa.
6 Rolrisk1.jpg Rol Risk 199?-2015 Behendig een bowlingbal in een dal zien te rollen.
9 Colaspeloud.jpg Ringeling (ander spel maar naam blijft gelijk) 1997-2009 Ringen gooien om colaflesjes.
9 Dienbladen.jpg Dr. John's Dansende Dienbladen 2009-2013 Ballengooien in een bewegend colaglas.
10 Prijzenpotbord.jpg Prijzenpot 19??-1998 en 1999-2015 Flessenspel wordt kassa, en later verhuizen de grijpautomaten naar hier.
11 Junglespel.jpg Junglespel 1999-2015 Blikkengooien in een groene jungle.
12 Piratensloep.jpg Piratensloep (ander spel maar naam blijft gelijk, ook bekend als Schiettent) 1997-2015 Schiet op een piratenscène, maar pas op!

Game Gallery West

In 1990 heeft een flinke uitbreiding plaats, maar niet in het Oosterpark: de Efteling opent een dependance van de Game Gallery in het Westerpark (nu Marerijk), aan het Anton Pieckplein, om zo ook daar goklustig volk aan te trekken. Deze wordt intern Game Gallery West genoemd om hem te onderscheiden van de grote galerij in het Oosterpark; voor bezoekers worden beide echter aangeduid met 'Game Gallery'. De attractie blijkt op het Anton Pieckplein echter toch niet op zijn plek en wordt in 1994 alweer gesloten wegens gebrek aan succes.

Sindsdien heeft de Efteling slechts af en toe wat veranderd aan de spellen in de oorspronkelijke galerij in oost, zie het overzicht hierboven. Hieraan hebben ontwerpers Marieke van Doorn en Sander de Bruijn een bijdrage geleverd. Een flink aantal spellen zoals Boem Bal draaiden echter ruim 33 jaar onveranderd mee. Pas in de winter van 2015 kwam daar verandering in vanwege een grote renovatie van de Game Gallery.

Renovatie 2015

Ontwerp van Jeroen Verheij

Op 1 februari 2015 sloot de Game Gallery voor de eerste grootscheepse renovatie sinds de bouw in 1981. Onder leiding van Jeroen Verheij werden alle spellen opnieuw aangekleed en van een homogene nautische saus voorzien. De gebouwen werden gestript en opnieuw betimmerd en gedecoreerd. De radiohits die door de speakers schalden zijn vervangen door een eigen maritieme muziektrack.

Een aantal spellen is helemaal nieuw (Zeeslag, Recht door Zee, Goede Vangst en Zwaar Geschut) , maar de meerderheid bleef in hoofdlijnen hetzelfde spel met slechts een nieuwe naam en nieuw decor. Uitsluitend het schietspel Muiterij bleef zelfbediening, maar daar kunnen geen prijzen gewonnen worden, dus het systeem van prijspenningen en de centrale kassa verdwenen.

Nieuw is ook snoepwinkeltje De Verleiding dat nu onderdeel uitmaakt van de spellengalerij, dat voor het eerst toestaat dat bezoekers de gebouwen van de Gallery binnengaan. Hier zijn Jelly Beans, zuurstokken en lolly's verkrijgbaar.

De vernieuwde Game Gallery opende op 28 maart 2015.

Ontvangst

Afdruk van het zeil bij een gesloten spel.

De Game Gallery heeft onder Eftelingliefhebbers een notoire status, en prijkt steevast onderaan lijstjes favoriete attracties en bovenaan lijstjes met liefst te verwijderen attracties. In de oorspronkelijke opzet was een veelgehoord argument het, afgezien van de bebording maar weinig Eftelingse karakter van de spellen. De inrichting had vaak helemaal niets met het park te maken. Daar is wel meer lijn in gekomen met de renovatie van 2015, alhoewel aan het bordkartonnen uiterlijk van de kramen toch niet te ontkomen is. Ook zijn bijvoorbeeld de prijzen nog steeds voornamelijk willekeurig goedkoop pluche. Maar ook het feit dat de spellen veelal standaard kermisspellen zijn, zorgt voor een automatische associatie met de banaliteit van de kermis, een banaliteit waarvan men hoopte dat de Efteling die normaliter zou ontstijgen.

Deze mening wordt niet per se gedeeld door de gemiddelde bezoeker, aangezien de attractie na drie decennia nog steeds operationeel is en, natuurlijk afhankelijk van de parkdrukte in het algemeen, veelal een voldoende aanloop van bezoekers ziet die natuurlijk ook nog eens, anders dan bij andere attracties, willen betalen voor het gebruik ervan. De Efteling heeft bij de meest recente renovatie gekozen voor een afschrijvingstermijn van tien jaar, om daarna de handen vrij te hebben om alsnog drastischer maatregelen te kunnen nemen.