Marieke van Doorn in 2001 bij het bouwbord van PandaDroom

Marieke van Doorn is ontwerpster en als zodanig van 2001 tot 2005 in dienst geweest van de Efteling. Haar belangrijkste wapenfeit is PandaDroom.

Ontwerpen

Van Doorn is van oorsprong docente tekenen en schilderen. Later werd ze interieurarchitect, en vervolgens art director bij een retaildesignbureau, waar zij 5 jaar werkte. In 2001 kwam ze bij de Efteling terecht en werd hoofdverantwoordelijk voor PandaDroom, dat overigens in een team ontworpen is waar ook Karel Willemen, Sergej Karnet en Michel den Dulk deel van uitmaakten.

Na PandaDroom heeft ze nog wat perifere zaken ontworpen, met name horeca-aankleding: nieuwe borden en inrichting voor de Soete Inval en enkele details rond De Steenbok. Voor De Likkebaerd bedacht ze een zeemansthema, inclusief biertent de Zuipschuit en heraankleding van diverse onderdelen van dit horecapunt, waaronder Den Hong'rige Matroos en Pizzeria Il Capitano; ook de Game Gallery-spellen De Oliphant in de Porseleinkast en De Knuppel in het Hoenderhok zijn van haar hand. Ook is ze het brein achter de infameuze Seizoenspoort, die het Dwarrelplein van de Pardoes Promenade scheidde, en de snoephoek in Efteldingen.

In 2005 verlaat ze de Efteling weer. Sindsdien werkt ze zelfstandig onder de naam Doornroos Imagineers voor diverse opdrachtgevers. Onder andere maakte ze ontwerpen voor een attractiepark in Slowakije, een project van Antoine van Daele.

Kritiek

Er is veel kritiek geweest op de ontwerpen van Marieke van Doorn. Haar magnum opus PandaDroom werd breed gekarakteriseerd als niet passend in de Eftelingstijl. De latere, kleinschaliger ontwerpen vielen ook niet in goede aarde: niet origineel, kinderlijk, plat en kitsch zijn veel gehoorde kreten.

Nu, tien jaar later, zijn nagenoeg al haar ontwerpen weer uit het park verdwenen of aangepast. De borden op de Soete Inval en wijzigingen aan de Steenbok zijn ongedaan gemaakt, De Likkebaerd in zijn geheel gesloopt, en haar Game Gallery-spellen verdwenen bij de verbouwing van die attractie. Wat wel resteert is het interieur van de Soete Inval, en PandaDroom staat er uiteraard nog. Maar ook daar is dat wat als het ultieme stijlconflict gezien werd, het kleurrijke mozaïek aan de Pardoes Promenade, inmiddels vervangen door een veel ingetogener gevel.

Zie ook