Fotoboekje 1998
Fotoboekje1998.jpg
Kabouterboom (blauw fluweel)
Boekje nr. 25
Aantal pagina's 44
Aantal foto's 91
Nieuwe foto's Ezeltje Strek Je, de Rode Schoentjes, Vogel Rok
Uitklappagina's nee
Werd verkocht vanaf 24 juni 1998
Vorige fotoboekje 1997
Volgende fotoboekje 1999
Fotoboekje

Fotoboekje 1998 is het vijfentwintigste boekje dat in de serie fotoboekjes werd uitgebracht. Het was samen met de parkplattegrond te koop in de souvenirwinkels van de Efteling tijdens de tweede helft van seizoen 1998 en de eerste helft van seizoen 1999. Het is vandaag de dag enkel te verkrijgen via ruilhandel, Efteling-verzamelbeurzen of verkoopsites. Inclusief uitsneden telt het boekje 91 foto's.

In 1998 duurde het tot 24 juni tot het nieuwe fotoboekje te koop was. Er moest lang gewacht worden op het boekje, dat met ingang van dit jaar onder de verantwoordelijkheid viel van Robert-Jaap Jansen, omdat de lay-out een complete metamorfose had gekregen in vergelijking met de stijl van de voorgaande jaren. De cover is voor het eerst van ruw in plaats van glanzend papier. Tevens wordt er voor het eerst gebruik gemaakt van het moderne Efteling-logo en een stevig bewerkte foto, hier van de Kabouterboom waar muzieknoten omheen dansen. De foto staat in een goudkleurige lijst die zich bevindt op een diepblauw fluweel.

Foto's

Er wordt gebruik gemaakt van zowel oude als nieuwe foto's. Bij de pagina's van het Sprookjesbos keren veel figuren die jaren niet meer in de boekjes voorkwamen terug met nieuwe foto's, waaronder de schildwacht van Doornroosje, Ezeltje Strek Je, Kleine Boodschap, een gekleurde duif van Genoveva, een heraut en de Rode Schoentjes. Aan de volgorde van de sprookjes lijkt weinig veranderd, waardoor een anomalie die in de jaren 80 er in sloop nog steeds aanwezig is: tussen de sprookjes door komt ineens het Carrouselpaleis voorbij. De Trollenkoning wordt met verschillende gelaatsuitdrukkingen afgebeeld. Van de nieuwe sprookjes van 1998 is echter geen spoor te bekennen.

In de middenpagina's wordt de nieuwste attractie belicht. Vogel Rok heeft geen uitvouwpagina's zoals voorgaande grote attracties die wel kregen, waarschijnlijk door een gebrek aan foto's die van de attractie te maken zijn. Over anderhalve pagina is een collage van de indoorcoaster te zien met de Rok op het eiland, een voorbij razend treintje en enkele vogels daarboven. De vogelkop aan de rechterkant is niet uit het park, maar van de maquette van de attractie.

In de tweede helft komen de attracties aan bod. De eerste spread is voor de kleinere rustige attracties (Oude Tufferbaan, de Stoomtrein, Polka Marina en de Roeivijver), gevolgd door Villa Volta, wilde attracties (Halve Maen, Bob en Piraña), het Spookslot, het Volk van Laaf, Fata Morgana, Droomvlucht en traditiegetrouw eindigend met Carnaval Festival (waar Apetrots Afrika is teruggekeerd, zij het niet op de állerlaatste fotopagina van het boekje). Daar tussenin hebben de kalme attracties Pagode en Gondoletta en de achtbanen Pegasus en Python samen per categorie een pagina. Het Golfpark en het Hotel eindigen het boekje.

Teksten

Marij M. Sloothaak schreef nieuwe teksten bij de foto's, die nu een stuk langer werden dan de onderschriften van de voorgaande boekjes. Het eerste wat opvalt aan de nieuwe teksten is dat het decennialang gebruikte voorwoord ("Elke foto is 'n stukje verhaal om zo het hele verhaal voor altijd te onthouden") is gewijzigd. Dit is vanaf 1998 als volgt:

Er bestaat... een Wereld vol Wonderen. Een wereld waar de ijle lucht de eerste muziekklanken van de nijvere kabouter meeneemt. Mee... het Sprookjesbos in. Langs adembenemende attracties, avonturen en ontdekkingen. Langs wonderschone momenten waar de grens tussen fantasie en werkelijkheid vervaagt. Met dit prentenboek beleef je deze momenten telkens weer opnieuw, wanneer je bladzijde voor bladzijde omslaat...

Onder het voorwoord wordt Pardoes voorgesteld met de volgende tekst:

"Tinkel, Twinkel, Tinkel" Luister! Je hoort hem al van verre. Het is Pardoes, de kleine Tovernar. Hij is je gasteer in de Efteling. Ga met hem mee, door een wereld die je blijft verrassen... de Efteling.

Deze teksten, die in een soort dromerige stijl geschreven zijn, verschillen qua inhoud aanzienlijk van de vroegere slogans onder de foto's, die veel directer aandeden. Net als bij de oude fotoboekjes zijn deze nieuwe teksten in vier talen geschreven en worden ook de namen van de figuren vertaald. Zo heet Pardoes in het buitenland Pardouce (Engels), Pardus (Duits) en Pardouce (Frans). Een figuur die in de loop der jaren veel verschillende vertalingen van zijn naam heeft gehad is Holle Bolle Gijs. In 1998 heet hij in het Engels "Big Mouth", maar in 1975 was zijn naam nog "Chubby Bertie", in 1983 "The Paper Gobbler" en in 1995 "Holle Bolle Gijs" in alle talen.

De tekst bij Fata Morgana is eveneens een goed voorbeeld van de manier waarop de nieuwe teksten geschreven zijn. Veel teksten maken veel gebruik van snelle rustpunten in een zin, zoals zinnen die uit niet meer dan één woord bestaan en overmatig gebruik van beletseltekens (...):

Fata Morgana weerspiegelt zich in het water... Oosterse taferelen... soms angstaanjagende momenten. Bedelaars. Een chirurgijn. Muziek. Buikdanseressen. De rijkdom van de pasha. Fata Morgana: beslist geen luchtspiegeling.

Voor de laatste zin is in het Frans gekozen voor een mooie uitdrukking op rijm:

Fata Morgana: il faut le voir pour le croire.

Naast de op sprookjes gebaseerde manier van schrijven bevatten enkele teksten ook technische informatie, waaronder bij de Halve Maen en de Bob, waar de maximale snelheid van beide attracties wordt vermeld. In één van de teksten is een vreemde fout geslopen: bij de foto van Polka Marina wordt gesproken over "Moby Dick".

Lay-out

Fotoboekje 1998 is het eerste boekje in een nieuwe lay-out. Vanaf 1975 werden de foto's ingekaderd en vrij strak op de pagina's gezet. De tekst bestond uit niet veel meer dan een voorwoord en korte onderschriften bij de foto's. De indeling was in het begin vrij logisch, maar door de komst van steeds meer attracties in de jaren 80 en 90 kwam er steeds meer materiaal en verschoof er ook het één en ander in de boekjes.

In 1998 werd een nieuwe start gemaakt met de serie: pagina's kregen een meer dynamische opzet, er werd meer gebruik gemaakt van collages, uitsnedes en bewerkte foto's. De strakke kaders werden vervangen door 'verdoezelde' randen. Tevens werd de indeling een stuk logischer van opzet waarbij attracties niet meer dan twee pagina's krijgen toegemeten. Als achtergrondkleur is gebruik gemaakt van vergeeld perkament, op de achterkant van de cover na, waar een zelfde blauwe stof als op de voorkant van de cover is te zien.

Achterin staan de partners in kwaliteit: ABN AMRO, M&M's, Kodak, Coca-Cola en KPN Telecom. Het Efteling-logo is subtiel vernieuwd (Pardoes heeft een roze in plaats van wit gezicht). De Pomme d'Or en Applause Award zijn verplaatst naar deze pagina en hebben een licht aangepaste tekst.