Logo

Eastman Kodak is een multinational, opgericht in 1881. Kodak is vooral bekend van het produceren van fotocamera's.

Het bedrijf was voor 1991 en van 1997 tot 2004 een Partner in Kwaliteit van de Efteling. Tussen 1991 en 1997 werd die rol tijdelijk overgenomen door Fuji.

Het bedrijf plaatste fototip-bordjes, kreeg het alleenrecht op de verkoop van fotorolletjes en bracht een eigen Efteling-camera op de markt. Kodak sponsorde de fotospiegel in 1989 en de rijaanduidingen op de parkeerplaats. Het bedrijf plaatste in 2004 een experimentele fotoprinter in het Efteling Theater, waarmee bezoekers hun digitale foto's direct konden afdrukken.

Per 2005 werd Konica Minolta de fotografiesponsor, maar niet als Partner in Kwaliteit.

"'n Dagje Efteling: 'n Dagje kieken met Kodak"

Geschiedenis

In 1888 bracht het bedrijf een doorbraak in de toen prille fotografiewereld. George Eastman bracht op dat moment de eerste camera voor het grote publiek uit onder de slogan 'you press the button, we do the rest'. Deze camera heette Kodak. Hij zou hiermee een bedrijf stichten dat zich meer dan een eeuw lang in de top van de fotografie- en filmbranche bevond.

Kodak-fototipbordje

Eastman Kodak stond in de jaren 1970 opnieuw vooraan, maar nu bij de ontwikkeling van digitale fotografie. Helaas heeft het bedrijf die ontwikkeling vervolgens angstvallig geprobeerd tegen te houden, uit angst voor de teloorgang van de analoge fotografie waar het zo groot mee was geworden. Het heeft dan ook nog jaren geduurd voor digitale fotografie een grote industrietak werd en veel mensen er -zeker voor point&shoot-fotografie- op overstapten.

Helaas heeft Kodak door die conservatieve houding de digitale boot gemist en bungelt het bedrijf nu op de rand van failissement. Met de verkoop van patenten en het afstoten van bedrijfstakken hoopt het bedrijf het hoofd nog boven water te houden en toch nog een voet aan de grond te krijgen in de inmiddels behoorlijk verzadigde markt.

Kodak verdient nog steeds geld aan analoge fotografie. Met name kunstenaars en professionele fotografen grijpen nog graag eens naar de klassieke Kodak fotorolletjes en het kwalitatief hoogstaande fotopapier. Die markt wordt echter ook steeds kleiner.