Ingang vanaf het Dwarrelplein

Efteldingen is een souvenirwinkel gelegen onder de kap van het Huis van de Vijf Zintuigen. Het is de grootste souvenirwinkel binnen het park, heeft het meest uitgebreide assortiment en is vooral populair rondom openings- en sluitingstijd. De winkel werd in december 2007 gerestyled in een algemeen Pardoes-thema naar ontwerp van Sander de Bruijn. Efteldingen is te bereiken via een tweetal grote schuifdeuren tegenover de toegangspoorten en via een zij-ingang aan de kant van het Dwarrelplein.

Omschrijving

De inrichting van de winkel sinds december 2007

De winkel Efteldingen loopt compleet rond. De inrichting van de winkel staat vol allerlei soorten schappen, uitgevoerd in donker hout met grote krullen en houten knopjes. Bovenop ieder schap is een goudkleurige Efteling-E aangebracht. De losse schappen zijn lage brede kasten die gericht staan naar het midden van de winkel. Aan de muren zijn de schappen opgebouwd als planken.

In het midden van de winkel staat op een verhoging een standbeeld van Pardoes, die met een Twinkeltoorts omhoog wijst richting een grote twinkel op het plafond dat boven het beeld is aangekleed als blauwe sterrenhemel. Aan beide zijdes naast de schuifdeuren staan grote counters met twee kassa's en daarachter schappen met verschillende kleine producten en souvenirs.

Het achterste deel van het pand waarin de winkel gevestigd is bestaat uit magazijnruimte, waardoor de winkel niet geheel rondom etalages heeft. Van 1995 tot 2001 deelde Efteldingen deze met het etablissement De Smaeckmaker, die achter Efteldingen te vinden was. Schuin boven de winkel is de studio van Efteling Kids Radio gevestigd.

Geschiedenis

Neutraal thema

Het interieur van Efteldingen in 1996

Efteldingen werd in 1995 geopend onder de naam 'De Laatste Graai', maar kreeg nog voor de officiële opening in 1996 de meer algemene naam 'Efteldingen,' omdat de naam te negatief zou klinken bij de gasten. De naam 'Efteldingen' werd in december 1995 bedacht door Floortje Keers en Ria Groenendaal, beide deelnemer aan de prijsvraag voor het bedenken van een nieuwe naam voor 'De Laatste Graai'. Ze wonnen beiden een diner voor twee personen in de Efteling.[1]

De winkel werd geopend in vrij neutraal thema, met veel witte kasten en palen. De vloer van de winkel was betegeld in tegenstelling tot de houten vloer van nu. Op de plek waar tegenwoordig het Pardoes-beeld te vinden is, was destijds een piramideschap met daar bovenop een grote stoffen Pardoes-pop op een paddenstoel met daaromheen glazen counters vol souvenirs. Deze Pardoes was een animatronic die een eenvoudige beweging maakte, hij draaide zijn hoofd licht heen en weer en wiebelde wat met z'n schoen. Er waren ook grote kasten in de vorm van een dik boek waar ansichtkaarten in stonden uitgestald. Buiten, in het overdekte tussen stuk tussen de tegangspoorten van het park en de ingang van de winkel, was een zelfde boek te vinden waar de parkinformatiebrochures in te vinden waren.

Etalages

Vanaf de opening had Eftelingen etalages met ieder een eigen attractiethema, waaronder voor Carnaval Festival, Fata Morgana, Droomvlucht, het Volk van Laaf en het Spookslot. Later kwamen er etalages die het meer algemene souveniraanbod als thema hadden, zoals een etalage vol strandartikelen. In 1998 werd er een etalage omgevormd tot Vogel Rok-thema. Drie jaar later, in juni 2001, werden de etalages vernieuwd. Er kwam o.a. een etalage voor het Sprookjesbos. Aanpassingen aan de etalges vonden ook plaats toen PandaDroom opende en Loeki de Leeuw in Carnaval Festival kwam.

In juli 2016 werden de etalages voorzien van bewegende, tweedimensionale figuren uit de televisieserie Sprookjesboom. Wolf, Heks, Roodkapje, Langnek, Draak, Kleinduimpje, Reus, Fakir en Assepoester geven acte de présence als getekende figuur met elk een eenvoudige, herhalende beweging. Zo strekt Langnek zijn nek, zweeft de Fakir rond en klauwt de Wolf.

Snoephoek

De "Snoephoek" van Marieke van Doorn in 2003

In 2002 werden de kassa's in het midden van de winkel verplaatst naar drie uithoeken, wat de chaos bij de kassa's op drukke momenten moest tegengaan.[2]Tot aan de restyling in december 2007 bleef de winkel echter over het algemeen vrij neutraal van thematiek. Wel kwam er in 2003 een knalroze "snoephoek", speciaal gericht op de verkoop van verpakte spekkies en ander snoep, als shop-in-shop ontworpen door Marieke van Doorn.


Verwijzingen
  1. Efteldingen: 'Prijsvraag!' (3e jaargang, december 1995)
  2. Wonderchat: 'Nieuwsarchief maart 2002