Het logo van Lummels

Lummels was een nieuw te laden Efteling-merk over een soort jeugdige Laven, waarvan een televisieserie is gemaakt en een attractie was gepland. Visueel verantwoordelijk was Alessio Castellani.

De Lummels zijn een soort Laven, maar zijn duidelijk anders: behalve bolle wangen, kleine neusjes en grote ogen lijken ze niet op Laven uit het Lavenlaar. Naast hun 'moderne' kleding hebben ze ook een ander karakter en kennen ze andere gebruiken: Lummels zijn stoerder, avontuurlijker en bewegen zich graag voort met een soort eigen skateboard waarmee ze vooral onder de grond over de lavastromen glijden.

Het merk zou aanvankelijk in 2012 geïntroduceerd moeten worden met een televisieserie, merchandise en later een eigen attractie. Uiteindelijk werd dat jaar besloten niet meer verder te investeren in 'nieuwe' merken, maar om verder te gaan met de vier focusmerken (Sprookjesboom, Jokie, Raveleijn en Pardoes).

Televisieserie

De Lummels door Motek Entertainment in 2012

Al in 1999 zijn er plannen bij licentiehouder Laaf Products BV voor een computeranimatieserie, maar die lopen op niets uit. Het idee wordt meer dan tien jaar later door de Efteling zelf weer opgepakt.

Op 27 januari 2011 werd de naam Lummels al genoemd. Fansite De Vijf Zintuigen meldde toen dat de merknaam werd geregistreerd en legde de link met het Volk van Laaf. De eerste melding van de attractie gebaseerd op de Lummels verscheen anderhalf jaar later op 25 juli 2012 op Eftelist, mede naar aanleiding van een reeks afbeeldingen van een Lummels-pilot in 3D-animatie door animatiebureau Motek Entertainment.

De Efteling ging echter niet verder met deze versie, maar liet een 2D-animatie ontwikkelen door de Rotterdamse studio Ka-Ching Cartoons, die eerder al Grobbebollen maken lol voor de Efteling had gemaakt. Er werd een seizoen van 13 afleveringen van elk 11 minuten gemaakt. In het programma surfen ze nog steeds rond op la(v/f)astromen en hebben ze Laafse namen Luv, Luk, Lilou en Lau. Het kostte echter moeite om het programma te verkopen aan een tv-station. Vanaf 1 september 2016 waren ze opeens te zien op het Efteling-kanaal in Bosrijk en het Efteling Hotel. Vermoedelijk werd hiervoor gekozen zodat er toch nog wat nut ontleend kon worden aan de serie, nadat die niet afgenomen werd door een televisiezender. Opvallend genoeg vond men uiteindelijk toch onderdak bij RTL Telekids, waar de serie vanaf 7 juli 2017 elke werkdag te zien is.

Attractie

Geplande locatie voor de Lummels-attractie

Om het merk binnen de parkgrenzen gestalte te geven zijn plannen ontwikkeld voor een infill-attractie met Lummels-thema, op het nu min of meer ongebruikte terrein direct ten westen van het Lavenlaar, dat vrijkwam sinds de Traptreintjes zijn verhuisd naar Ruigrijk in 2000.

De Lummels-attractie zou bestaan uit twee kleine freefalls of droptowers, een attractie waarbij je omhoog gehesen wordt aan een paal, waarna je zetel losgelaten wordt en je dus in een vrije val naar beneden stort, alwaar je weer opgevangen wordt. Hiervoor had men een catalogusmodel van attractiebouwer Zierer op het oog. De wachtrij zou gethematiseerd worden als een grottenstelsel, waarin je steeds een blik zou kunnen werpen op ondergrondse (projecties van) lavastromen waarop de Lummels lekker rondsurfen.

Alhoewel het plan dus behoorlijk ver ontwikkeld is, werd het in de koelkast gezet. In juni 2015 bevestigde Fons Jurgens dat het niet meer doorgaat. Als reden werd gegeven de internationale doelgroep die de Efteling meer wil aanspreken. De televisieserie zou er wel nog kunnen komen.

Verwijzingen