Een Eftelingkrant is een promotionele krant uitgegeven door de Efteling. In 1978 verscheen de eerste krant, en tussen 1983 en 1988 werd er zelfs jaarlijks, of soms vaker, een krant uitgegeven en verstuurd. Deze bevatte informatie over evenementen en nieuwigheden in dat seizoen en kan qua inhoud en functie gezien worden als de voorloper van het blad Wonder!. Ook in de jaren na 1988 werden er van tijd tot tijd promotionele Eftelingkranten uitgegeven.

Efteling Jubileum Herinnerings Krant (1978)

Efteling Jubileum Herinnerings Krant

De eerste ‘krant’-uitgave van de Efteling is de Efteling Jubileum Herinnerings Krant uit 1978, een voor de Efteling bijzonder markant jaar vanwege de opening van het Spookslot. Het jubileum uit de titel is het 25-jarig bestaan van het park, dat men alleen voor dat jubileum rekende vanaf 1953. Het is een jaar waarin de Efteling op allerlei manieren groots uitpakt met marketing en publiciteit, veelal op initiatief van Stephan Schoor, die een jaar eerder werd aangesteld als marketingadviseur. Daaronder ook deze door hem geproduceerde krant.

In tegenstelling tot de kranten die in latere jaren volgen, wordt deze krant pas in het najaar van 1978 verstuurd, wanneer de Efteling haar jaarlijkse wintersluiting houdt. Het is daardoor meer een terugblik op het afgelopen seizoen dan dat het ter promotie grote nieuwigheden bespreekt; op dat vlak heeft het komende seizoen 1979 ook niet veel te bieden. De krant heeft een weinig commercieel karakter, mede door de ingetogen opmaak, voorzien van illustraties van Anton Pieck en druk in zwart-wit. De krant bericht uitgebreid over de stijgende bezoekersaantallen, het Gavioli-orgel, de op stapel staande Unicef Manifestatie in 1979 en het Spookslot, en bevat een foto-collage van de persmomenten van dat jaar, een artikel over Stichting Recreatie en praktische zaken voor seizoen 1979.

De Efteling Expresse (1983)

Efteling Epresse (1983)

In 1983 geeft men De Efteling Expresse uit. In tegenstelling tot de eerdere ingetogen krant heeft deze duidelijk een commercieel karakter. De krant is vormgegeven in licht hysterische maar moderne opmaak aansluitend bij de dan vigerende huisstijl, met veel foto’s en kleurrijke illustraties, met grote wervende koppen en collages van kleurenfoto’s. De Expresse bericht over de nieuwe Piraña (nog niet af, dus met promotiefoto’s van andere Rapids Rides), vrijwel alle attracties van de afgelopen jaren, de Speeltuin, een ode aan het Eftelinggroen, de horeca, het Kraanven, het Sprookjesbos en ‘De Grote Efteling Speurtocht’. Tevens stonden er enkele advertenties in voor o.a. het Algemeen Dagblad en Mothercare.

Nieuwsblad van de Efteling (1984)

Nieuwsblad van de Efteling (1984)

In mei 1984 wordt bij 4,5 miljoen huishoudens in Nederland, België en West-Duitsland het Nieuwsblad van de Efteling bezorgd, een vervolg op de Efteling Expresse van een jaar eerder, wat ook blijkt uit de tekst ‘jaargang 2’ die op de voorpagina prijkt. De naam is wellicht een verwijzing naar de regionale krant "Nieuwsblad van het Zuiden", later opgegaan in het Brabants Dagblad.

Het blad is iets strakker, meer als krant opgemaakt, maar de kleurrijke foto’s van Carnaval Festival evenals de vele rode neuzen als grafisch element verraadt haar promotionele insteek. De krant wordt uitgegeven en gedistribueerd door reclamebureau Lintas. Het bericht onder andere over alle nieuwe attracties van de afgelopen jaren, bevat een interview met Ton van de Ven: ‘Alles wat Pieckeriaans is trekt mij het meest’, en praktische informatie over het park. Verspreid door de krant staan polaroid-foto’s van bekende Nederlanders met een rode neus, waaronder Louis van Gaal en Hans van der Togt.

In Vlaanderen heette de krant De Efteling Gazet, met vrijwel dezelfde artikelen als de Nederlandse variant in een aangepaste indeling.

Eftelingnieuws (1986)

In 1986 verschijnen er maar liefst drie uitgaven van het Eftelingnieuws. Deze edities zijn wel gedrukt op vezelachtig krantenpapier, maar zijn daarentegen niet als krant opgemaakt en verraden dus hun promotionele insteek. Aan de opmaak lijkt weinig aandacht geschonken, gezien de vele verspringende marges binnen pagina’s en de vele ‘weesjes’ in teksten. Groot verschil met voorgaande kranten is de zwart-wit druk, met af en toe fel-geel en fel-rood als steunkleuren voor bijvoorbeeld titels of Jokie-illustraties. Editie één wordt uitgegeven in mei en gaat hoofdzakelijk over Fata Morgana, VVV-arrangementen, Efteling talentenshows, de Interkosmos-tentoonstelling en praktische informatie.

De tweede editie wordt in juli uitgebracht, en gaat over de zomerse evenementen: Freewheelen, Op Volle Toeren, de Anton Pieck tentoonstelling); over animatronics van Fata Morgana, Interkosmos, wederom VVV-arrangementen, een uitzendschema van de commercials en het gebruik van parkeerstickers.

De derde en laatste editie van dat jaar is al een maand later uitgebracht, in augustus, en gaat over de vele evenementen in die maand, een interview met directeur Ruud de Clercq en een met ruimtevaartjournalist Piet Smolders, Interkosmos en andere praktische zaken.

Deze krant wordt vanaf dit jaar een aantal jaar lang tevens uitgegeven als personeelsuitgave, waarin personeel op de hoogte wordt gebracht van personeelszaken, acties en nieuwtjes. Vanaf 1990 wordt daar het nieuwe personeelsblad Efteldingen voor gebruikt.

Efteling Nieuws (1987 en 1988)

Efteling Nieuws 1987

Met de komst van een strakker Efteling-logo in 1987 wordt ook de gehele opmaak van de Efteling Nieuws (nu met Eftelingse spatie in de naam) een stuk zakelijker en daarmee ook meer des krants: uitsluitend schreefletters, veelal artikelen in keurige kolommen en maar weinig (promotionele) foto’s. De krant gaat over de Pagode, langere zomeropenstelling, de Pantomimespelers van Theater Rob van Reijn, (lange) wachtrijen, een gesprek met Piet Schapendonk over de bloemenpracht en algemene informatie. De krant blijft een zwart-wit uitgave met rode en gele steunkleuren voor de illustraties van Jokie en de Kleine Boodschap op het Efteling-logo.

Efteling Nieuws 1988

In de zomer van 1988 wordt opnieuw een Efteling Nieuws uitgegeven. Ditmaal met logo dat in plaats van de Kleine Boodschap ruimte geeft aan het debuut voor de dan nét geïntroduceerde Pardoes. In springende vorm prijkt hij opvallend op de voorpagina. De opmaak is behoorlijk gelijk aan die van vorig jaar. Deze editie gaat over de Trollenkoning, Monsieur Cannibale, themafeesten, De Jong Tours, Entertainment, het Spookslot, de Efteling Expresse-busdienst, bloempracht en bijzonder veel algemene informatie inclusief informatie over het entertainment- en souveniraanbod van dit seizoen.

Efteling Courant (2010-2013)

In 2010 wordt de eerste editie van de ‘Efteling Courant’ ("Extra editie") uitgebracht als promotionele bijlage van De Telegraaf. In de krant, zeer thematisch opgemaakt met enorme pennenveer en kalligrafische lettertypes, staan voornamelijk promotionele teksten over de nieuwigheden van dat jaar: de Sprookjesboom, Joris en de Draak, de jaarrond opening en Bosrijk.

Op 27 maart 2011 verschijnt een tweede 'Efteling Courant', de 'Raveleijn Editie' met nieuws over dus Raveleijn, Droomvlucht de Musical, Bosrijk en het nieuwe entreebewijs de Poortpas. Bij het jubileumboek Zijn we d'r al? zit ook een zwart-wit gedrukt gevouwen vel met de naam 'Efteling Courant' ("Extra editie"), in hetzelfde lettertype, maar deze bevat een bloemlezing van oude krantenartikelen.

In 2013 verschijnt de derde ‘Efteling Courant’, ditmaal een ‘Koninklijke Editie’ uitgegeven op Koningsdag op 27 april. In de krant staan ook nu promotionele artikelen inclusief aanbiedingen voor dat seizoen.

Overige uitgaves

Iemand consumeert het Laafste Nieuws

In 1978 wordt, naast de Efteling Jubileum Herinneringskrant, ook De Kinder Platen Krant met ondertitel ‘ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum van de Efteling’ uitgegeven. Een uitgave van CNR in samenwerking met de Efteling en verkrijgbaar in diverse platenwinkels door heel Nederland. De krant gaat over de Efteling met veel aandacht voor de diverse Efteling-grammafoonplaten, voornamelijk het net nieuwe De Efteling is jarig-album, de CNR Kleurwedstrijd maar ook artikelen over het Spookslot, algemene informatie en een grote schematische plattegrond van het park.

In mei 1990 wordt voor de Vlaamse markt in oplage van 1 miljoen de promotionele krant ‘Het Laafste Nieuws’ gemaakt, als verwijzing en in samenwerking met populaire dagblad ‘Het Laatste Nieuws’. In het park is vanaf dat jaar de Lavenkrant te koop, een krantje met daarin het verhaal van het Volk van Laaf inclusief enkele illustraties.

In 1996 verschijnt voor de Vlaamse markt wederom een samenwerking met Het Laatste Nieuws, een promotionele krant ‘Het Laatste Nieuws Efteling 1996’, met daarin voornamelijk informatie over de nieuw geopende attractie Villa Volta en algemene informatie.

In jubileumjaar 1997 verschijnt een klein promotioneel krantje met titel ‘De Feestkrant’ als onderdeel van de schoolreizenbrochure van dat jaar. Het wordt drie variaties uitgebracht: voor groepen 4 en 5 in het roze, voor groepen 6 en 7 in het blauw en een groene variant voor groep 8 en de brugklas.

In maart 2007 wordt een jubileumkrant in het kader van het 55-jarig bestaan gepubliceerd. De krant gaat onder andere over de Vliegende Hollander, de Parkshow Tika is Jarig, de Eftelinggeschiedenis, de Musical Assepoester, de Dag van het Sprookje en algemene informatie.