Een wachtrij is een gecontroleerde manier om bezoekers op hun beurt te laten wachten als de capaciteit van een attractie niet voldoende is om direct aan de nieuwe bezoekersvraag te voldoen.

Nagenoeg elke attractie in de Efteling heeft een eigen wachtrij. Soms heel lang, met ruimte voor vele honderden mensen zoals bij Droomvlucht, soms net genoeg om de aanloop van nieuwe mensen tot de volgende draaironde te overbruggen, zoals bij de meeste draaimolens. De enige attracties die in het geheel geen wachtrij hebben zijn het Diorama, Kinder Avonturendoolhof, de twee speeltuinen, de Game Gallery en het Sprookjesbos. De eerste attractie in het park waar men een wachtrij voor creëerde was het Kinderspoor in 1954.

De wachtrij kan verschillende vormen aannemen. Bij de drukkere attracties zie je vaak de meandering, een serie hekjes die samen een smalle, heen-en-weer slingerende rij vormen. Het wachten in een meandering heeft geen goede naam en in recentere attracties zie je dan ook eerder volledig gethematiseerde wachtrijen, wat wil zeggen dat de wachtrij niet als zodanig herkenbaar is maar 'logisch' is opgenomen in het verhaal van de attractie. Zo loopt men bij De Vliegende Hollander door een aaneenschakeling aan panden uit de VOC-periode. Veel wachtruimtes zijn gedompeld in de attractiemuziek, al dan niet in een speciale wachtrijeditie.

Gezellig wachten bij Fata Morgana


De actuele lengte van de wachtrij, uitgedrukt in minuten, wordt bij de grotere attracties aangegeven op een bord bij de ingang. Deze tijden zijn ook terug te vinden op het wachttijdenbord op de Pardoes Promenade. Een aantal wachtrijen heeft daarnaast op vaste plaatsen in het wachttraject bordjes met teksten als "wachttijd vanaf hier: 30 minuten".

Alhoewel noodzakelijk wordt het wachten door bezoekers niet als erg plezierig ervaren. Er worden diverse middelen ingezet om het wachten te veraangenamen. De grotere attracties zoals Piraña, Fata Morgana en Droomvlucht beschikken over een podiumpje waar in het verleden op de drukste dagen speciaal wachtrijentertainment optrad. Helaas blijven de podia in recente jaren leeg. Een methode die we terugzien bij de Python, Carnaval Festival en Bob is het plaatsen van TV's waarop parkinformatie, reclames en soms attractiespecifiek materiaal te zien is. Tot slot wordt er bij Fata Morgana, Joris en de Draak en Droomvlucht gepoogd bezoekers die niets beters omhanden hebben te verleiden tot een aankoop uit een klein horecapuntje of automaat.

Zie ook