Stephan Schoor (r) bij het bezoek van Juliana aan de Efteling in 1985

D.S.K. (Stephan) Schoor (Den Haag, 18 december 1937 - Vinkeveen, 22 juni 2009) werkte vanaf 1977 voor de Efteling als PR-medewerker via zijn bureau Continental Public Relations (CPR).

Briefhoofd C.P.R.

De betaalde reclame voor de Efteling wordt midden jaren zeventig verzorgd door reclamebureau Lintas. Echter, het park vindt dat ze op het gebied van gratis publiciteit slecht afsteekt bij andere parken, en huurt in 1977 het bureau Continental Public Relations hiervoor in, eigendom van Stephan Schoor, een vriend van Herman ten Bruggencate.

Schoor regelt de publiciteit rondom de opening van het Spookslot.[1] Ook waren Schoor en CPR nauw betrokken was bij het ontwikkelen van de globale toekomstplannen van de Efteling begin jaren tachtig en tot eind jaren tachtig ook de grootschalige evenementen, attractie-openingen en avondopenstellingen.

Zo bedenkt Schoor het idee voor Fiesta Tropicana (en dus de zomeravonden) en haalt hij tv-opnames van programma's zoals Sterrenslag naar het park. Hij regelt ook de PR rondom de opening van Fata Morgana: hij weet André van Duin te strikken voor de commercials en vraagt Joseph Luns om de attractie officieel te openen.[2]

  1. Henk vanden Diepstraten: De Efteling/Kroniek van een Sprookje. Baarn: Tirion (2002), p. 104
  2. De Vijf Zintuigen: Fata Morgana; Making of De Verboden Stad (2021)