Een vereftelingde versie van bord J11 waarschuwde voor een overweg.

Via spoorwegovergangen of overwegen kan het traject van de Efteling Stoomtrein Maatschappij gekruist worden door voetgangers of voertuigen.

Huidig

Publieksoverwegen

Spoorwegovergang in actie

Op verschillende plaatsen kunnen parkbezoekers de spoorlijn kruisen. Deze zijn allemaal bewaakt met een knipperlichtinstallatie en bellen, die automatisch wordt geactiveerd door een aankomende trein (AKI). Er wordt geen gebruik gemaakt van spoorbomen, ook niet van witte lampen die een veilige oversteek aangeven. Wel zijn er andreaskruisen te vinden.

De eerste overweg komt de bezoeker 's morgens vroeg al tegen: na de onderdoorgang Arcade kom je via een brede overweg op de Pardoes Promenade. Aan weerszijden staat haaks op het spoor een boerderijhek waarmee de spoorbaan afgesloten kan worden, zodat bezoekers voor openingstijd, wanneer de Promenade wel al geopend is, niet via de spoorbaan toch de rest van het park al betreden. Wil je niet door de boog maar om het hotel heen lopen langs de Vonderplas dan kan dat ook. Ook daar is een brede overweg voorzien.

De meest in het oog springende overweg is die voor het Carrouselpaleis. Bezoekers kunnen hier op twee plaatsen het spoor kruisen, nabij het Waterorgel en, een heel druk punt, recht tegenover In de Gelaarsde Kat. De spoorbaan is aan beide kanten afgezet met hekwerk en bij de overwegen staan zuiltjes met lantaarns.

Bij de spoorbrug over de Siervijver zijn geen overgangen nodig. Bezoekers kruisen hier aan de twee oevers de spoorbaan via een ongelijkvloerse kruising.

De laatste overgang voor parkgasten is die bij Fata Morgana. De spoorbaan is ter plekke omgeven met beukenhagen en de overweg zelf stelt niet zoveel voor. Het is de enige overweg met een mechanische bel; alle andere hebben een elektronisch belgeluid

Verblijfsoverwegen

Er zijn twee overwegen die alleen bestemd zijn voor verblijfsgasten van de Efteling. Voor bezoekers van Villa Pardoes is een speciale overgang achter Joris en de Draak bij Ingang Villa Pardoes. Deze heeft als enige publieksovergang geen knipperlichtinstallatie, alleen een belgeluid. Gasten van het Grand Hotel hebben ook een eigen overgang, die hun brengt bij een toegewijde parkingang naast Kleine Boodschap.

Dienstoverwegen

Er zijn diverse overwegen die alleen voor gebruik door Eftelingmedewerkers zijn. Deze zijn soms wel, soms niet voorzien van een AKI.

In de zuid-oosthoek van de Speelweide is een overgang gecreëerd. Hij dient om de garage van Symbolica te kunnen bereiken. Bij de overweg staat zowel een enkelvoudig knipperlicht als een uitgebreide knipperlichtinstallatie, de enige in het park met ook een witte lamp zoals we die kennen van de AKI's buiten de Efteling.

Bij de parkgrens aan de Eftelingsestraat, aan de achterzijde van de Pythonweide, is een overgang die hoort bij het toegangshek dat zich daar bevindt voor beleveringen en nooddiensten. Iets verderop, vlak na overgang Villa Pardoes, is nog een onbewaakte dienstovergang (NABO) die uitkomt op het onderhoudsterrein achter Joris en de Draak. Nabij het Fata Morgana Paleis is aan de Wandelroute Ruigrijk ook een overgang. Deze leidt naar het opslagterrein achter Fata Morgana.

Aan de parkgrens naast de achterzijde van De Zes Zwanen is nog een dienstovergang, die onder andere gebruikt wordt voor de bereikbaarheid van de Kleyne Klaroen en de Simurghpoort. Ten slotte ligt er een simpele, onbewaakte overweg om van de remise naar het Sprookjesstation te kunnen komen.

Kinderspoor

Kinderspoor op oude locatie

Ook het Kinderspoor heeft een spoorwegovergang met spoorbomen en bel, die door een figuur met hoge hoed bij het naderen van een treintje wordt gesloten. Het is een type AOB of HBOB, afhankelijk van je suspension of disbelief. Volgens een urban legend zou het hoofd gemodelleerd zijn naar dat van Peter Reijnders, hetgeen erg onwaarschijnlijk is aangezien de bediende duidelijk een vrouw is.

Geschiedenis

SPOORWEG - TREIN HEEFT VOORRANG, bord anno 1988

De overwegen die bij het Carrouselpaleis liggen, midden in het park, zijn het meest aangekleed. Toen het Spoortraject verlegd werd in 1984 en langs dit plein kwam, ontwierp Henny Knoet de muurtjes, hekken en lantaarns om dit goed te begeleiden.

Langs de Vonderplas zijn voor de Midwinternachtsdroom in 2008 enkele overgangen gecreëerd die uitsluitend open waren als de spoorbaan gesloten was: met boerderijhekken werd ofwel de overgang, ofwel de spoorbaan afgesloten. Deze overwegen zijn nog tot zomer 2016 gebruikt door Aquanura-publiek om de vlonders te betreden en verlaten. In juni 2016 werden twee van deze overwegen verwijderd en een derde alleen nog als doorgaans gesloten dienstoverweg gehandhaafd. Bezoekers verlaten nu de vlonders via onder andere een extra pad bij de poort van het Fata Morganaplein. De overwegen bij de Vonderplas zorgden ervoor dat de stoomtrein van 2012 t/m 2016 's avonds, vanaf de start van Aquanura, niet kon rijden. Vanaf 2016 rijdt deze weer wel in de avonduren. Voor de komst van Aquanura is overigens ook de overgang bij het Dwarrelplein extra breed gemaakt om de grote stromen bezoekers aan het eind van een voorstelling te kunnen verwerken.

Voor de bouw van Polles Keuken is in 2010 in de zuid-oosthoek van de Speelweide een overgang gecreëerd. Bouwverkeer kan vanaf het Dienstencentrum de Dubbele Laan oversteken, het hek van de Speelweide door en zo via deze overgang achter de Pagode uitkomen. Toen de bouw van de Keuken was afgerond bleef de overweg gehandhaafd, is daarna gebruikt voor de bouw van Symbolica en daar sindsdien in gebruik gebleven om de achterzijde van die attractie te kunnen bereiken.

Met de komst van De Nieuwe Kleren van de Keizer werd de dienstovergang Kleyne Klaroen een stukje zuidelijker geplaatst.

Tot 2022 kon je het Sprookjesbos bij de Rode Schoentjes verlaten via de Soldatenpoort die hier toen stond. Daar kon je voor je bij de Pardoes Promenade was ook rechtsaf een dienstweg nemen, die via een spoorwegovergang op een route langs de parkgrens richting het noorden uitkwam. Bij de verplaatsing van de Soldatenpoort verdween deze route.

Vanwege de bouw van het Grand Hotel die startte in 2022 werd een brede spoorwegovergang dichtbij de Vonderplas aangelegd, die ook na oplevering in gebruik blijft als secundaire route om het park te betreden of verlaten. Na realisatie van het hotel in 2025 werd de voorheen overweg-Dwarrelplein ook weer toegankelijk voor iedereen die onder de Arcade doorkomt.