Rangeren m.b.v. Dieseltje II

Dieseltje is de enige locomotief van de Efteling Stoomtrein Maatschappij die op diesel rijdt. Anders dan de andere locs is het een ongedecoreerde dieseltrein, die gebruikt wordt voor onderhouds- en rangeerwerkzaamheden. Iedere ochtend wordt met Dieseltje een ronde over het traject gereden om de baan te inspecteren en vrij te maken van ongeregeldheden.

Twee verschillende locs dragen de naam Dieseltje.

Dieseltje I (Diema)

Dieseltje I in 2006 bij de T&S Light Railway in Engeland

De eerste Dieseltje werd al in 1953 gebouwd door de toemalige smalspoorlocfabrikant Diepholzer Maschinenfabrik Fritz Schlötter GmbH in Duitsland (fabr.nr. 1600, motornr. 2786/202N). Ze werd geleverd aan bouwhandel IVB NV in Zwolle, die ook in industriespoor handelde. Die verkocht haar aan een Brabantse aannemer.

In 1975 kwam ze in de Efteling terecht als hulploc. De originele 13pk Diema-motor is na helemaal opgereden te zijn op een gegeven moment vervangen door een 95pk 4-cilinder uit een Mercedesbusje. De veel te sterke motor heeft het chassis niet veel goed gedaan. Na twintig jaar besloot de Efteling haar daarom in 1995 in te ruilen bij Alan Keef, en bestelde men daar een nieuwe dieselloc (Dieseltje II, zie verderop).

Keef verkocht het nauwelijks functionerende wrak weer door aan het amateurspoorlijntje Stevington & Turvey Light Railway in Engeland. Men heeft de Mercedesmotor weer verwijderd en op dit moment is de loc gedemonteerd. De spoorlijn is inmiddels gesloten wegens herhaalde metaaldiefstal. Wellicht dat Dieseltje weer in elkaar gezet wordt als men op een nieuwe locatie de lijn weer heeft opgebouwd.

Dieseltje II (Alan Keef)

De tweede Dieseltje is degene die nu actief in gebruik is in de Efteling. Ze werd omstreeks 1995 gebouwd door dezelfde Alan Keef die in 1991 al Trijntje had gebouwd voor de Efteling. Keef heeft dus ook de eerste Dieseltje overgenomen als inruil.

De huidige Dieseltje is Keefs standaardtype K40 industrielocomotief, groengeverfd met enkele donkerrode accenten.