Boodschap 73x73.png

Niet te verwarren met Trijntje Oosterhuis, de zangeres van de voorshow-tune van PandaDroom.

Trijntje
Trijntje met wagons nabij Station de Oost
Trijntje bij Alan Keef

Trijntje is een stoomlocomotief die rijdt voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij. Het is de vierde en nieuwste stoomtrein die in de Efteling rijdt. Trijntje is 3.90 lang, 1.52 meter breed en weegt circa 7.000 kilo.

Trijntje werd op 16 januari 1992 op het spoor geplaatst, waar Paul Beck haar doopte. De trein is een authentieke stoomlocomotief, maar anders dan Aagje, Moortje en Neefje heeft ze geen fabrieksverleden: ze is op bestelling van de Efteling nieuw gemaakt door Alan Keef Ltd, een Engelse fabrikant van smalspoormaterieel. De locomotief met fabricagenummer K38 kostte ongeveer € 68.000,-.[1] Voor de locomotief werd geen standaard locomotiefketel gebruikt maar een scheepsketel. De koperen opzet bovenop is voor de sier en heeft bij Trijntje geen functie.

Trijntje wordt beduidend minder vaak gebruikt dan de andere locs, Aagje en Moortje. De voornaamste reden hiervoor is het bewerkelijke schoonmaken ervan. De aslade zit bij Trijntje onder de grondplaat, waardoor het legen ervan een lastig en smerig karwei is. Ook rijdt ze minder soepel dan haar collega's en wordt het in het machinistenhok snel warm. Toch werd Trijntje tot 2020 af en toe van stal gehaald, omdat te lange stilstand niet goed is voor de staat van de loc.[2]

Ketelinspectie Trijntje

Vanaf eind 2020 verkeert de locomotief naar verluidt in een slechte staat van onderhoud; de ketel zou gescheurd zijn. Er wordt niet meer mee gereden totdat er in de toekomst een heel nieuwe ketel ingezet kan worden. De kolentender van Trijntje rijdt rond als tijdelijke vervanging van die van Moortje.[3] In het voorjaar van 2021 had weer een revisie plaats, maar de trein is niet in werkende toestand.

  1. Het Nieuwsblad: 'Nieuwe stoomloc Efteling' (17.01.1992)
  2. Aldus één der machinisten
  3. Podcast Kleine Boodschap, aflevering 181, 2 november 2020