Boodschap 73x73.png

Niet te verwarren met Trijntje Oosterhuis, de zangeres van de voorshow-tune van PandaDroom.

Trijntje
Trijntje met wagons nabij Station de Oost
Paul Beck doopt Trijntje
Trijntje bij Alan Keef

Trijntje is een stoomlocomotief die rijdt voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij. Het is de vierde en nieuwste stoomtrein die in de Efteling rijdt. Trijntje is 3,90 meter lang, 1,52 meter breed en weegt circa 7.000 kilo.

Trijntje werd op 16 januari 1992 op het spoor geplaatst, waar Paul Beck haar doopte. De trein is een authentieke stoomlocomotief, maar anders dan Aagje, Moortje en Neefje heeft ze geen fabrieksverleden: ze is op bestelling van de Efteling nieuw gemaakt door Alan Keef Ltd, een Engelse fabrikant van smalspoormaterieel. De locomotief met fabricagenummer K38 kostte ongeveer € 68.000,-.[1] Voor de locomotief werd geen standaard locomotiefketel gebruikt maar een scheepsketel. De koperen opzet bovenop is voor de sier en heeft bij Trijntje geen functie.

Trijntje wordt beduidend minder vaak gebruikt dan de andere locs, Aagje en Moortje. De voornaamste reden hiervoor is het bewerkelijke schoonmaken ervan. De aslade zit bij Trijntje onder de grondplaat, waardoor het legen ervan een lastig en smerig karwei is. Ook rijdt ze minder soepel dan haar collega's en wordt het in het machinistenhok snel warm. Toch werd Trijntje tot 2020 af en toe van stal gehaald, omdat te lange stilstand niet goed is voor de staat van de loc.[2]

Ketelinspectie Trijntje

Vanaf eind 2020 verkeert de locomotief naar verluidt in een slechte staat van onderhoud; de ketel zou gescheurd zijn. Er wordt niet meer mee gereden totdat er in de toekomst een heel nieuwe ketel ingezet kan worden. De kolentender van Trijntje rijdt rond als tijdelijke vervanging van die van Moortje.[3] In het voorjaar van 2021 had weer een revisie plaats, maar de trein was toen nog niet in werkende staat door een technisch probleem. Pas op 11 oktober 2022 wordt Trijntje weer in gebruik genomen.[4]

De vrachtwagen duwt Trijntje uit de sporen

Op 30 mei 2023 wordt Trijntje aangereden door een vrachtwagen die op weg was naar de bouwplaats van Danse Macabre ter hoogte van Joris en de Draak. Enkele tientallen inzittenden liepen daarbij lichte verwondingen op.[5] De schade aan Trijntje viel mee, maar de vervangende onderdelen lieten even op zich wachten doordat ze niet op voorraad waren bij de leverancier. Twee maand later op 1 augustus 2023 puft Trijntje weer door het park. [6]

Door gebrek aan een andere operationele stoomtrein sinds januari 2024 moest de attractie één keer per week dicht voor het noodgedwongen onderhoud aan de ketel van Trijntje. [7] Moortje werd weer in bedrijf genomen op 6 juli 2024, waardoor de attractie niet meer dicht moet en de wachttijd weer ongeveer tien minuten is.[8]

  1. Het Nieuwsblad: 'Nieuwe stoomloc Efteling', 17 januari 1992)
  2. Aldus één der machinisten
  3. Podcast Kleine Boodschap, aflevering 181, 2 november 2020
  4. Looopings: 'Efteling neemt tweede stoomlocomotief weer in gebruik', 11 oktober 2022
  5. Looopings: 'Stoomtrein Efteling aangereden door vrachtwagen: bezoekers naar de EHBO', 30 mei 2023
  6. Looopings: 'Efteling-locomotief gerepareerd: Stoomtrein draait weer op volle capaciteit', 1 augustus 2023
  7. Looopings: 'Probleem bij Stoomtrein Efteling: nog maar één locomotief actief, attractie soms dicht', 15 januari 2024
  8. Looopings: 'Stoomtrein Efteling hoeft niet meer wekelijks dicht: tweede locomotief in bedrijf', 6 juli 2024