Oude Remise

De remise is het gebouw achter de schermen waar de stoomtreinen die niet in gebruik zijn staan opgesteld en worden onderhouden. Oorspronkelijk lag deze naast het Herautenplein, maar tegenwoordig is ze gelegen tussen Droomvlucht en het Sprookjesstation.

Oorspronkelijke remise

De eerste remise werd in 1968 gebouwd achter de grot van Sneeuwwitje, waar nu De Zes Zwanen en Assepoester staan. Dit was vlak naast het eerste station Sprookjesbos; echter, ook nadat het traject doorgetrokken was tot de Sint Nicolaasplaets vonden de treinen op dit punt nog jarenlang hun onderdak.

De remise lag parallel aan het Herautenplein en komende vanuit de richting Vonderplas kon je erin rijden. Aan de achterzijde kwam het spoor weer naar buiten en kon je, na weer kop te maken, een bocht nemen richting Station West. In 1979 werd de remise uitgebreid voor de komst van locomotief Neefje: haaks op het bestaande gebouw kwam een extra bouwdeel waarin een aftakking vanuit Station West uitkomt. Voor de uitbreiding worden onder andere kozijnen gebruikt die overbleven bij de verbouwing van het Theehuis.

Huidige remise

De remise ligt verscholen in het groen en is voor de bezoeker nauwelijks te zien.
Het gebouw (geheel links) vanuit de lucht in 2020

De huidige remise is in 1998 gebouwd tegelijk met het aangrenzende Sprookjesstation en is met ingang van seizoen 1999 in gebruik; de oude remise werd direct daarna gesloopt. Het was een moment dat er veel gebeurde in deze hoek van het park, want op hetzelfde moment werden ook het Kasteelje van de Stiefmoeder van Sneeuwwitje, de Tafeltje dek je en De Chinese Nachtegaal toegevoegd aan het Sprookjesbos.

Achter de remise bevindt zich een driedubbel spoor waar treinen kunnen stationeren en zich van kolen kunnen voorzien via een rolbandsysteem op een kraan.

Schets door Ton van de Ven

Schets door Ton van de Ven voor de nieuwe remise

Ton van de Ven maakte als voorstel voor de nieuwe remise van 1998 een schets waarop een schuur te zien is met daarachter een locomotiefloods met op het dak grote schoorstenen zoals dat vroeger vaker voorkwam bij stoomtreinloodsen. Dit ontwerp is niet uitgevoerd, alhoewel sommige elementen zoals de muur met afgeronde ramen wel gebruikt zijn voor de zijgevel van het Sprookjesstation.