Boodschap 73x73.png

Niet te verwarren met Villa Pardoes, vakantieverblijf voor zieke kinderen.

Ontwerp voor het Huis van Pardoes door Henny Knoet (in het Efteling Museum)

Het Huis van Pardoes was een idee van Henny Knoet om parkmascotte Pardoes de Tovernar zijn eigen, permanente huis te geven op de Efteling Brink. Deze plannen speelden al eind jaren 90. In december 1999 meldde fansite het Wondere Wereld Web bijvoorbeeld dat het park plannen zou hebben voor de ontwikkeling van een brink met een huis van Pardoes.[1]

In het Huis van Pardoes aan de rand van de Brink konden bezoekers zien hoe Pardoes leeft, woont en slaapt. De tovernar zelf zou echter niet te zien zijn, het moest zijn alsof hij "net even weg was". Wel was er een podium voorzien waar hij kon optreden.

Het kasteel zou verschillende ruimtes bevatten. Op de begane grond was van alles te zien voor mensen met kinderwagens en invaliden. Via een wenteltrap kon je omhoog naar een platform zoals bij een stellingmolen. Hiervandaan had je uitzicht op de Brink en kon je door verschillende vensters naar binnen kijken, zoals je dat ook hebt bij het kasteel van Doornroosje. Door de ramen was dan de werkkamer van Pardoes te zien, met boeken en globes en allerlei andere curieuze zaken. Aan het kasteel bevond zich een gewelf in de vorm van een grote, halfronde koepel: de Sterrenkamer van Pardoes de Tovernar. Deze ruimte was bedoeld voor de oudere jeugd, die in de koepel het universum zou kunnen betreden, vol met twinkelende sterren. Het moest interactief worden: om meer te weten te komen over de wereld van Pardoes de Tovernar en over Symbolica en de andere planeten zouden kinderen bepaalde sterren kunnen activeren, waarbij dan steeds een bijpassend stukje informatie via een projectietechniek zou worden gevisualiseerd.[2]

Het plan is destijds meegenomen in de ontwerptekeningen voor de Pardoes Promenade van Chris van Grinsven, die zich als landschapsarchitect bezighield met de infrastructuur van de Promenade en de Brink. Knoets schetsen voor het kasteel zijn hierin verwerkt: de spitsen van de torens waren op de tekeningen te zien tussen de bomen.[3]

Dit idee is in een vroeg stadium in de ijskast verdwenen. Pas met de aankondiging van Hartenhof in 2010 werd het onder leiding van Sander de Bruijn ontdooid, om uiteindelijk in 2017 als Symbolica daadwerkelijk gerealiseerd te worden, zij het in verregaand doorontwikkelde vorm. De locatie bleef wel al die jaren gelijk.

  1. WWW-nieuws, december 1999
  2. Eftelist: 'Uit de gesprekken met Eftelist: Henny Knoet' (2012)
  3. Eftelist: Dossier Hartenhof (2010)