Ontwerp voor de Fantasievaarder

De Fantasievaarder is het voertuig dat bezoekers door de attractie Symbolica rijdt. Er zijn in totaal 34 Fantasievaarders, waarvan twee speciale voor gehandicapten. De overige fantasievaarders bieden plaats aan zo'n zes bezoekers per stuk.

Als basis voor de Fantasievaarder is het Multi Mover-platform van ETF Ride Systems gebruikt, waarop een door de Efteling ontworpen bezoekersgondel is geplaatst.

Ontwerp

Een rijtje Fantasievaarders in de fabriek
Sander de Bruijn, Olaf Vugts en Jaap den Bleker testen het voertuig

Qua vormgeving doen de kunststof Fantasievaarders wat denken aan luxe sleeën, uitgevoerd in faux houtsnijwerk met gedraaide decoraties en knoppen. Bezoekers nemen, 3 aan 3 (of soms met vier kleine kinderen op een bankje), plaats op de voorste of achterste rij die afgewerkt is met donkerblauwe kunststof "kussens" van een rubberachtig materiaal die de indruk moeten wekken van een gecapitonneerd stofje.

Fantasievaarder - Twinkelvermogen per EK (Eenhoorn Kracht) - diagram in uitstapzone Symbolica

Achterop de Fantasievaarder is een glazen tankje met een vloeistof gemonteerd die de suggestie wekt van een brandstof. Deze vloeistof is rood, behalve bij de voertuigen voor gehandicapten: daar is deze groen. Her en der in de attractie, onder andere bij de verbinding tussen het instap- en uitstapperron, zijn op posters verwijzingen te vinden naar het "bijtanken" van de Fantasievaarders. Op deze posters is (in Symbolicaans schrift) ook te zien dat in de verhaallijn de trekkracht van de Fantasievaarders samenhangt met Eenhoorn Kracht (EK). Eén Eenhoorn is te vergelijken met twee twinkels Twinkelvermogen.

Techniek

Voorop de Fantasievaarders bevinden zich twee touch screens die bediend kunnen worden door bezoekers op de eerste rij. Deze worden tijdens de rit gebruikt om de taal te kiezen en om de verschillende interactieve elementen te bedienen, zoals de memory-puzzels in de afzonderlijke tours en de decorstukken in het Verborgen Fantasie Depot. Ook kan ermee "gedanst" worden in de Koningszaal door het voertuig te roteren. Vanuit het dashboard van de voertuigen klinkt tijdens de rit continu een zacht bliep-tuut geluidje dat op ouderwetse techniek moet duiden. Marco Kuypers van Audiocult nam hiervoor het piepen van zijn cavia's op.

De multimover is een zogenaamd "Wire Guided"-systeem, wat wil zeggen dat de voertuigen hun positie bepalen middels een in de vloer aangebrachte draad. Ze bewegen verder vrij in de ruimte, en kunnen dus verschillende (guided) parcours volgen; een optie die ook in Symbolica is ingezet. De voertuigen rijden maximaal 1,2 m/s, oftewel 4,32 km per uur, en kunnen dat zo'n 14 uur per dag volhouden op het ingebouwde accupack.[1] De draagkracht van een voertuig is zo'n 450 kilo.

Verwijzingen
  1. ETF Ride Systems: ETF Multi Mover Product Page (20 maart 2017)