Het officiële YouTube-kanaal van de Efteling bij de lancering op 21 mei 2012

YouTube is een populaire website waar gebruikers kosteloos filmpjes kunnen publiceren. De Efteling heeft een eigen goed bekeken YouTube-kanaal (door het park 'belevingsportal' genoemd) met videomateriaal dat als doel heeft om reclame te maken en de band tussen de kijker en het merk 'Efteling' te versterken.

De Efteling promoot op YouTube vier zogenaamde 'focusmerken': Sprookjesboom, Jokie, Raveleijn en Pardoes. Daarnaast zijn er regelmatig losstaande video- en audioproducties te vinden, zoals tv-commercials en videodagboeken. Via het kanaal werden onder meer het carnavalsnummer Taa tata Taa tata Tatata, de parodie Geitje Benjamin Bèèèh, beelden van een flashmob in Villa Volta[1] en een remix van de muziek van Raveleijn[2] onder de aandacht gebracht.

Lancering

Hoewel het kanaal al sinds 21 mei 2012 online is, vond de officiële lancering plaats op 1 juni, een dag na de opening van Aquanura. De première van de watershow was live te zien op YouTube. Toenmalig Efteling-directeur Bart de Boer zei bij de lancering:[3]
Dit kanaal biedt ons een nieuw soort relatie met Efteling-geïnteresseerd publiek. Daarnaast kan de Efteling, als producent van mediaproducties, door dit kanaal inspelen op het veranderende kijkgedrag, van televisie naar 'on demand' kijken via internet.

Benten en Nana

Benten op YouTube (2012)

Gezicht van het YouTube-kanaal is Benten Wijnen, die vrijwel wekelijks korte filmpjes ('videosnacks') presenteert vanuit de Efteling. Vaak gaat hij op ontdekkingstocht door het park. Zo beleeft hij een specifieke attractie of helpt hij medewerkers met hun werkzaamheden. Ook voert hij onder meer opdrachten uit die zijn ingezonden door kijkers en interviewt hij regelmatig willekeurige bezoekers. Voormalig directeur Bart de Boer is in het verleden ook met regelmaat komen opdraven.

In de aanloop naar de opening van Aquanura was Benten dagelijks te zien in korte filmpjes in het thema van de nieuwe attractie of het 60-jarig jubileum van het park.

De filmpjes onderscheiden zich van de reguliere mediauitingen van de Efteling in dat ze een veel lossere stijl hanteren. Met name in de fragmenten waarin Benten meeloopt met medewerkers zien we veel meer over de processen van het park en beelden achter de schermen die normaliter uit den boze zijn. Hiermee spreken de filmpjes een doelgroep aan die wat meer wil weten van het park dan de gemiddelde Nederlander.

Per februari 2014 is Nana Appiah co-presentator van het kanaal.

Negen Pleinen Festijn 2015

Opnamen op de Brink (2015)

Tijdens het Negen Pleinen Festijn van 2015 konden bezoekers zelf op het Efteling YouTube-kanaal komen. Er stond een groot venster op de Brink met een opdruk van een YouTube-pagina en iedere zaterdag werd een item opgenomen waar bezoekers vragen werden gesteld.

Externe links

Verwijzingen
  1. YouTube: Koor verrast bezoekers Efteling in Villa Volta, 4 juli 2013
  2. YouTube: Raveleijn - Official Dancemix 2013, 23 juni 2013
  3. Persbericht Efteling: Efteling wordt YouTube Partner, 21 mei 2012