Boodschap 73x73.png

Niet te verwarren met Dromen met je Ogen Open, wachtrijentertainment.

De VHS-versie van Dromen Met Open Ogen

Dromen met Open Ogen is een televisiedocumentaire uit 1992 waarin de ontwikkeling van de attractie Droomvlucht centraal staat. Hij was voor het eerst te zien in de wachtrij van Droomvlucht, het tegenwoordige evenementencomplex, als trailer voor de attractie die wegens problemen met het transportsysteem gesloten bleef. Hij werd uitgezonden bij de TROS op Nederland 2 op woensdag 17 juni 1992, om 18.48 uur en verscheen later op VHS-cassette. Deze is meer dan twaalf jaar te koop geweest in het park. Sinds mei 2005 is de documentaire, zij het in een verkorte versie, verkrijgbaar op dvd samen met 50 jaar Sprookjes in Kaatsheuvel.

Het titelscherm kent de subtitel Een droomvlucht wordt werkelijkheid, op de hoes van de VHS staat Zó werd Droomvlucht gemaakt en op de dvd Zo kwam Droomvlucht tot leven....

Omschrijving

De documentaire van 26 minuten en 42 seconden wordt ingeleid door een kort gedramatiseerd stukje over een jongetje dat gaat dromen. Hierna volgt een stukje met historische beelden waarin aller eerst Anton Pieck aan het woord komt over zijn visie op speeltuinen. Daarna komt Ton van de Ven in beeld, in zijn hawaïshirt, die zijn relatie tot Pieck verhaalt, we zien hem lopend door de Loonse en Drunense Duinen en tekenend in zijn werkkamer. Aansluitend wordt Lex Lemmens geïntroduceerd die het concept van het vliegen uitlegt. Ton vertelt hoe zijn ontwerpproces in het werk gaat. Hij toont zijn 'idiote schetsen', sfeerbeelden.

Over naar de realisatiefase. We krijgen beelden te zien van de werkzaamheden in de loods, onder andere aan de kastelen. Lex vertelt hoe hij een systeem heeft uitgevonden om de hele dag mist te maken door water onder hoge druk te 'vernevelen'. Een bosgeestje wordt gemaakt, aangekleed en in de attractie geplaatst. Andere animatronics worden gefinetuned.

Ruud Bos legt uit hoe hij op basis van schetsen toewerkt naar de soundtrack, en we gaan weer terug naar het fabriceren van de decors en animatronics. Ondertussen horen we Ton verder vertellen over zijn visie. Peter van Ostade komt ook nog aan het woord. We zien een jonge Karel Willemen in de weer met een trol, Chantel van Beurden vertelt dat een pop zo mooi gedetailleerd is dat ze hem minder kleding aandoet, en Lex schept vol trots op dat ze als eerste een attractie voorzien hebben van 'lekkere malse regenbui'.

Dan het transportsysteem: het werkt niet. De camera filmt de emotionele vergadering onder leiding van Paul Beck waarin wordt besloten de opening van de attractie uit te stellen.

Tot slot een rondvlucht door de scènes van de attractie met daaronder de attractiemuziek, zij het dat de Elfentuin en het Wonderwoud qua volgorde verwisseld zijn.

De eerste attractie-documentaire

Het bordje voor de attractie in 1992
Dromen met Open Ogen markeert de eerste keer dat de Efteling een documentaire laat maken over de totstandkoming van een attractie. Hoewel er al eerder camera's achter de schermen werden toegelaten, waaronder voor Typisch Techniek en Het Klokhuis, bestond er toch een angst dat er bij teveel beelden tonen van achter de schermen de illusie van de Efteling verbroken zou worden. Ton van de Ven vertelt in een interview met de Telegraaf:
De mensen zijn veranderd. Ze zijn veel kritischer geworden. Het publiek neemt niet langer genoegen met het in opperste verwondering bekijken van de bewegende sprookjes. Men wil het doorvorsen. We kregen de laatste jaren steeds meer verzoeken voor een rondleiding achter de schermen waaraan we onmogelijk konden voldoen. Uiteindelijk hebben we besloten de stap toch maar te wagen.[1]

Productie

De TROS maakt opnamen in het decor van het Kastelenrijk.

De documentaire wordt grotendeels ondersteund door de soundtrack van de film Dances with Wolves door John Barry, aangevuld met John Williams' Born on the Fourth of July en James Newton Howard's Dying Young. Dromen met Open Ogen werd geproduceerd door Gerard Baars in opdracht van de TROS, regie Nathalie Toisuta, montage Peter de Vink, samenstelling: Theodo Keizer en Nathalie Toisuta.

Populariteit onder de Efteling-liefhebbers

Het programma is de eerste keer dat fans op grote schaal kennis kunnen maken met de hoofdrolspelers achter de schermen van de Efteling. Voor een generatie aan fans is het de eerste ontmoeting met medewerkers als Ton van de Ven, Lex Lemmens, Paul Beck en Reinoud van Assendelft de Coningh. De documentaire kende dan ook een grote populariteit.

Uitspraken

Uitspraken van de karakters zijn inmiddels verheven tot gevleugelde uitspraken, waaronder het Vense het bliep-bliep en het tuut-tuut, de medewerker die in zijn walkie-talkie "Oke, zet 'm maar aan" roept en Lemmens' "malse regenbui".

De dramatische vergadering

Veel Eftelingliefhebbers gaan er vanuit dat de dramatische vergadering in die documentaire in scène is gezet. Lex Lemmens ontkende dat in een interview in 2008:

Dat was absoluut niet in scène gezet! Dat was écht! Er waren die dag al opnames gemaakt en toen die spoedvergadering gehouden werd hebben ze ons door het raam heen gefilmd. Het was stomtoevallig dat ze die dag met de filmploeg aanwezig waren.[2]

Dvd-versie

Voor de dvd is de documentaire verkort. Het gedeelte over de geschiedenis van het park is er uit (waarschijnlijk omdat deze al in de 50 jaar-documentaire wordt belicht), maar ook het deel over de attracties die Van de Ven heeft ontworpen is weggeknipt. Er is een flard van het Spookslot te zien voordat de volgende scène komt, waardoor de knip vrij duidelijk is. Na de scène over het falende transportsysteem (waarbij de tekst in de roze balk is aangepast), mist er het stuk waar Reinoud van Assendelft de Coningh uitleg geeft over de situatie en ook zijn speech in het Carrouseltheater is niet aanwezig in deze versie. Aan het slot is de Droomvlucht-muziek onder de rit opnieuw er onder gezet, maar de volgorde van scènes is niet aangepast (dus na het Kastelenrijk komt de Elfentuin, waarna pas het Wonderwoud).[3]


Verwijzingen
  1. De Telegraaf 17 juni 1992 'De mythe van sprookjes en techniek'.
  2. Eftelist: Lex Lemmens: Over dertig jaar toewijding en vakmanschap
  3. Eftelist-mail Ramon Heeren 15 met 2005: 'DMOO en 50 jaar op DVD en de schaar die nooit had mogen worden gebruikt'