Reinoud van Assendelft de Coningh
Van Assendelft in 1993
RVADC in 1993
Volledige naam Reinoud Dirk van Assendelft de Coningh
Geboren 's Gravenhage, 29 december 1951
Jaren actief mei 1990 - juni 1996
Beroep Adjunct Directeur en hoofd Commerciële Zaken
Nationaliteit Nederlands
Personen
Boodschap 73x73.png

Niet te verwarren met Reinaert, Assepoester, Truus uit Delft of de Kikkerkoningh.

Reinoud van Assendelft de Coningh (Den Haag, 29 december 1951) was van mei 1990 tot juni 1996 Adjunct Directeur en hoofd Commerciële Zaken van de Efteling. Hij was nauw betrokken bij belangrijke ontwikkelingen in die periode zoals Laaf, Droomvlucht en Villa Volta en is ook tegenwoordig nog geregeld in de publiciteit als vrijetijdsexpert.

Komst naar de Efteling

Reinoud studeerde aan de Mulo en vervolgens aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, waar hij zich specialiseerde in theatertechniek en regie. In 1978 wordt hij management­assistent van de schouwburg in Nijmegen en vijf jaar werd hij directeur; in 1989 stapt hij over naar Theater Agnietenhof in Tiel.

Dat jaar wordt hij telefonisch benaderd door Paul Beck, een vriend van hem die hij kende uit het bestuur van de Oranjestichting, die was gevraagd als directeur voor de Efteling. Beck vertelt hem over een tweede functie, als commercieel directeur, bij de Efteling en nodigt hem niet veel later uit voor een sollicitatiegesprek. Hij wordt aanvankelijk niet gekozen, maar drie maanden later krijgt hij alsnog de functie nadat de eerste kandidaat, ene mevrouw De Groot, werd ontslagen. Hij komt in 1990 binnen als hoofd marketingcommunicatie en een jaar later promoveert hij tot adjunct-directeur.[1]

Communicatie en PR

Als hoofd marketingcommunicatie richt hij zich op communicatie en public relations, terwijl Olaf Vugts op dezelfde, dan nog kleine afdeling zich bezig houdt met marketing en sales. Hij werkte onder andere mee aan Mam, een duppie voor de kip? en was verantwoordelijk voor verschillende openingen en introducties van attracties in het park, waarvan de belangrijkste het Volk van Laaf en Droomvlucht.

In 1991 was hij verantwoordelijk voor de samenwerking met Cees Vrisekoop tot het verkopen van Tuinlaven onder de naam Laaf Products en daaropvolgend ook de introductie van het Efteling Hotel in 1992.

Als parkshow in 1994 haalde hij Samson & Gert naar de Efteling (en Nederland), maar besloot te stoppen met het in het park opnemen van Te land… omdat het zijns inziens niets met de Efteling te maken had. Ook was hij betrokken bij de ontwikkeling van Wonder! en de film Hugo. Naar eigen zeggen was hij het die het verhaal de wereld in bracht dat Walt Disney in de Efteling zou zijn geweest.[2]

Ook bij de zoektocht naar een (vervangende) mascotte was Van Assendelft betrokken; hij zag zelf weinig in de kort daarvoor geïntroduceerde tovernar Pardoes van Henny Knoet. Van Assensendelft organiseerde onder andere sessies met een sneltekenares om te zoeken naar een nieuwe figuur, waar volgens Knoet "steeds een kabouter uit kwam", en waar het idee voor Kabouter Plop ook bij Gert Verhulst en Samson Verbiest geplant werd. Volgens Knoet was Van Assendelft hiermee bezig "zoals mieren die een terras ondergraven" om Pardoes onderuit te krijgen.[3] Toen duidelijk werd dat er al te veel geïnvesteerd was in Pardoes om deze nog te vervangen, deed Van Assendelft in 1995, bij de opening van het Huis van de Vijf Zintuigen een poging om met een nieuw achtergrondverhaal bij Pardoes dan toch tenminste een einde te maken aan diens science-fictionachtige Symbolica-achtergrond.

Over zijn tijd bij de Efteling zegt Reinoud twintig jaar later:[4]

Efteling was voor mij vooral het sprookjesbos. Daar heb ik me op geconcentreerd, na een periode met nieuwe thrill rides. Daar komen ook veel bezoekers op af, maar die sprookjes vormen de identiteit.

Internationale activiteiten

In 1993 was Van Assendelft nauw betrokken bij de oprichting van het samenwerkingsverband Great European Theme Parks, als reactie van de gevestigde attractieparken op de komst van Eurodisney. Ook was hij actief bij de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA). Hij was vijf jaar lid van het Marketing Committee van de IAAPA en tijdens zijn voorzitterschap daarvan introduceerde hij het Give Kids the World-project, een vakantiedorp voor doodzieke kinderen in Orlando. Villa Pardoes is gebaseerd op hetzelfde concept. Hij zit ook in de hall of fame-commissie van de associatie.

Zelfstandig vrijetijdsdeskundige

Op de IAAPA EAS in 2008

In 1996 nam hij afscheid van de Efteling. Er was spanning binnen het team: er werden twee nieuwe statutair directeurs benoemd: Pier Holtrop en Antoine van Daele, die feitelijk boven Reinoud geplaatst werden; hij was slechts adjunct. Het voelde voor hem als een demotie. Paul Beck werd gevraagd om naar Endemol (Holiday on Ice) te komen en Paul vroeg Reinoud om mee te gaan. Bij de Efteling werd hij opgevolgd door Janneke Kuysters.

Tijdens zijn baan bij Endemol startte hij zijn eigen consultancyonderneming op het gebied van vrijetijdsbesteding, Van Assendelft en Partners. Ook in die rol was hij nog wel eens actief voor de Efteling, bijvoorbeeld door het verzinnen van de jaarslogan voor het jaar 2000: "De mooiste momenten beleef je toch weer in de Efteling" (Ronald van der Zijl besloot 'toch' te schrappen) en het uitbrengen van het promotionele Winter Efteling Magazine aan het eind van datzelfde jaar.

  1. De Vijf Zintuigen: Interview Reinoud van Assendelft de Coningh (13 november 2011)
  2. Kroniek van een Sprookje: interview Reinoud van Assendelft de Coningh (2002)
  3. Eftelist: Uit de gesprekken met Henny Knoet (augustus 2013)
  4. De Gelderlander: Een carrière vol cultuur, feestjes en achtbaanritten (4 maart 2016)