Efteling Wonderlijk Speeldoosje
Speeldoos.jpg
muziek en sprookjes van de Efteling
Uitgebracht 2011
Genre attractiemuziek, liedjes en sprookjes
Duur variabel
Label Efteling Media
Muziekalbums

Wonderlijk Speeldoosje is een serie cd's die in 2011 als aandenken gratis werden weggeven aan bezoekers bij de uitgang van het park. Bij de serie cd's hoort ook een online game waarbij men door middel van het goed beantwoorden van vragen over Eftelingmuziek verschillende audiobestanden kan winnen. Er zijn achttien verschillende edities van de cd, genummerd 1 t/m 18, die willekeurig worden uitgedeeld. Van de inhoud van de cd's zijn echter maar negen varianten. Alle volgen ze hetzelfde stramien van ongeveer een kwartier met de volgende tracks:

  1. Het menuet van de paddenstoelen in speeldoosjesuitvoering.
  2. Een specifiek voor dit Speeldoosje gemaakte korte introductie met Sprookjesboomfiguren.
  3. Een heel Sprookjesboomverhaal.
  4. Een Sprookjesboomlied.
  5. Een voorgelezen sprookje.
  6. Een stuk attractiemuziek.
  7. Vervolg van het verhaaltje uit de tweede track, die afsluit met een oproep weer eens naar de Efteling te komen.
  8. Nogmaals het menuet zoals in de eerste track.

Track 2 t/m 7 zijn dus anders ingevuld voor elk van de negen varianten.

De vormgeving, door Robert-Jaap Jansen is sterk gebaseerd op de speeldoos zoals die te vinden is bij de rustende kabouters in het Kabouterdorp. Op de achterzijde van de cd's staat een code waarmee toegang verkregen kan worden tot een bijbehorende website waar een spel gespeeld kan worden rondom Efteling-muziek. Hiermee kun je "prijzen" winnen zoals een mp3 van een Efteling-muziekstuk, een wallpaper of screensaver. De internetdiensten werden verzorgd door het Bredase bedrijf Netvlies.

Doel

De Efteling wilde iets creëren waarmee bezoekers het 'Eftelinggevoel' mee naar huis konden nemen. Hierbij wilde zij graag gebruik maken van themamuziek. Bovendien wilde ze de database met klantgegevens vergroten: de Magische Mail (toen 215.000 abonnees) zou minimaal 75.000 nieuwe abonnees moeten krijgen middels een actiesite. In maart 2012 hadden 130.000 het spel al gespeeld, zij registreerden 84.000 nieuwe adressen.

Het project werd genomineerd voor een Dutch Interactive Award in de categorie 'lead generation’, maar won uiteindelijk niet.[1]


Verwijzingen
  1. Netvlies: Efteling Wonderlijk Speeldoosje