Boodschap 73x73.png

Dit lemma gaat over de cartoony Sprookjesfiguren zoals getekend door Geesink Studio. Voor de uitbeelding door acteurs, zie Sprookjesfiguren.

De Sprookjesbosbewoners

De Sprookjesbosbewoners zijn getekende, cartoony versies van de verschillende personages die je kunt aantreffen in het Sprookjesbos. Tussen 2003 en 2005 werden de figuren veel gebruikt voor souvenirs, zowel in als buiten het park, onder de souvenirlijn 'Sprookjesbos'. Daarna vormden ze de basis voor de personages van het merk Sprookjesboom.

Ontwikkeling

Geesink Studio ontwierp deze collectie aan figuren in 2003 voor de Efteling, in opdracht van Cees Kikstra, die hun uiterlijk vanzelfsprekend ontlenen aan de uitbeeldingen in het Sprookjesbos.

De grote populariteit van de figuren in deze verschijningsvorm kan gezien worden als de aanloop naar de serie Sprookjesboom in 2006, waarin de boom zelf is toegevoegd als verbindende factor tussen deze figuren. Tegelijk met de introductie van Sprookjesboom verdween de souvenirlijn 'Sprookjesbos' weer en worden de figuren vrijwel uitsluitend gebruikt voor licensing-doeleinden onder het Sprookjesboom-merk.

Figuren

De volgende figuren zijn in de verzameling opgenomen:

Gebruik

Portemonnee uit de bruine 'Sprookjesbos'-serie
Kunststof beeldje van Wolf in Sprookjesboslijn

De Sprookjesbosbewoners verschijnen eerst op diverse producten van licentienemers van de Efteling. Daarna werd er door Licensing en Merchandise ook een souvenirlijn ontwikkeld op basis van de figuren. Het begon met een serie pins in april 2003, maar vanaf juli dat jaar zijn in de Marskramer beeldjes en knuffels te koop, sleutelhangers en potloodfiguurtjes. Maar er is ook een wat volwassener aanbod in donkerbruin zoals een paraplu, portemonnee en notitieboekje met silhouetten van de figuren erop. De lijn wordt aangeduid met de naam Sprookjesbos waarin Langnek de letter 'k' vormt.

Toen men begon aan de ontwikkeling van de tv-serie Sprookjesboom in 2005, werden de Geesink-figuren als basis gebruikt en doorontwikkeld tot personages. De meeste Geesink-figuren zijn nog goed herkenbaar. Alleen voor Holle Bolle Gijs is kennelijk geen plek gevonden in de tv-serie.

Licentie

Het Stijlboek

Wanneer de Efteling in 2005 wordt uitgeroepen tot sterkste merk van Nederland, maakt men actief beleid om de naamsbekendheid van het park via producten in de supermarkt uit te breiden. Men gaat met het grote licentieagentschap Copyright Promotions Benelux in zee. De souvenir-serie wordt herzien en afgestemd op de Sprookjesboom-serie die dan gaat spelen. Een stijlboek wordt ontwikkeld voor alle licentie-houders, waarbij alle uitgaves van externen aan het bindende stijlboek getoetst kunnen worden. Holle Bolle Gijs, de Geitjes, Ezeltje Strek Je en diverse bosdieren horen op dat moment onder de minder-belangrijke figuren en worden niet als karakter uitgediept. Door middel van korte omschrijvingen van de figuren, typerende kenmerken en een lading aan visuele bouwstenen kunnen licentie-houders zelf hun product vormgeven.

De figuren in verhouding tot elkaar

Als illustratieve basis voor de figuren zijn voorontworpen bosdecors van verschillende plekken in het bos met o.a. een open plek, het kabouterdorp en het kasteel van Doornroosje (die als figuur afwezig is) beschikbaar. Minder illustratief en speels, maar veelgebruikt als grafische basis is het ruitmotief in lichte/donkere tinten, mogelijk voorzien van portretten van de figuren. Een tussenweg in speels en grafisch is er als een serie silhouetten van de cartooneske figuren (waarvan de Fakir de meest bekende is), decorstukken (paddenstoelen, bladeren) en verschillende gebouwen zoals paddenstoelenhuisjes. Voor tekst worden voornamelijk getekende perkamenten en banieren gebruikt. De typografie bevat het thematische lettertype Malvern, met Gill Sans en Garamond voor ondertitels en lopende tekst.