Cees Kikstra

Cees Kikstra (17 maart 1953) werkte van 1984 tot 1 oktober 1988 als hoofd Marketing & PR en van 1 november 1999 tot 2003 als directeur Strategie & Ontwikkeling bij de Efteling.

In zijn eerste periode heeft hij zich onder andere beziggehouden met de plannen voor verblijfsrecreatie en de ontwikkeling van een nieuw Efteling-logo door Studio Dumbar. Hij opende de Trollenkoning en nam Olaf Vugts in dienst.

In 1988 besluit Kikstra de Efteling te verlaten voor een baan bij Vendorado (later Gran Dorado), en in 1994 aan de slag te gaan als directeur Europa Marketing & Sales bij Disneyland Parijs. Ronald van der Zijl vroeg hem weer terug te keren naar de Efteling om daar de strategie en ontwikkeling op zich te nemen.[1]

Hij was samen met Van der Zijl en later ook Olaf Vugts verantwoordelijk voor de koers van het park. Hij voerde in deze functie onder meer de werkgroep 'En ze leefde nog lang en gelukkig' aan, die de toonaangevendheid van de Efteling moest bewaken.

Kikstra zette qua strategie met name in op licensing: het uitbaten van bijvoorbeeld de Sprookjesbosfiguren, Pardoes, maar ook Piecktekeningen op het gebied van merchandise. Hij creëerde een aantal souvenirlijnen op basis van deze 'merken'. Onder zijn leiding werd bijvoorbeeld de Sprookjesbos-lijn bedacht en uitgevoerd door Geesink Studio's en ook het eerste Pardoesstripboek extern geproduceerd en uitgegeven door Concept BV, tot groot ongenoegen van geestelijk vader Henny Knoet.[2][3]

Na zijn carrière bij de Efteling ging hij aan de slag bij StarParks Europa (het voormalige Six Flags Europa) als Executive Vice President Marketing & Strategy, waarbij hij de parkenportefeuille verkocht aan Parques Reunidos en Compagnie des Alpes. Tegenwoordig is hij zelfstandig marketingconsultant.

Verwijzingen
  1. Henk vanden Diepstraten Kroniek van een Sprookje (2002), Tirion, pag. 127, 194 en 201
  2. De glimlach van Pardoes, door Johan van Grinsven, BNS, 01-06-2002
  3. Henny Knoet, uit de gesprekken met Eftelist