Boodschap 73x73.png

Dit artikel gaat over de Eftelingwerkgroep Oog voor Detail. Voor het interactieve onderdeel van Eftelist zie Oog voor Detail (Eftelist).


Oog voor Detail, ook wel afgekort met OVD, was een werkgroep in de Efteling die in 2003 werd opgericht om kleine verbeteringen en details te kunnen doorvoeren. De werkgroep bestond uit een klein en gemêleerd gezelschap, dat bestond o.a. uit Frans Goenee, Hans de Rooy, Léon Weeterings en Mari van Heumen. De werkgroep eigende zich een klein budget toe en begon zich bezig te houden met simpelweg rondkijken in de Efteling, om gewoon eens te zien welke dingen een beetje beter konden.

Kijken door de ogen van de meest kritische gast; wandelingen door het park, met een fotocamera op zak. Wat had een likje verf nodig? Wat stond er in het zicht van de bezoeker dat achter gesloten deuren zou moeten blijven? Wat kon er beter, qua onderhoud, organisatie en sfeerbeleving? Het oppoetsen van de parel werd voor Oog voor Detail een concrete en zorgvuldige missie, vanuit een passie om de Efteling altijd op haar best te laten zijn.

Geschiedenis

Al in 1993 was de werkgroep 'Oude Hap' in het leven geroepen, door Van Heumen en De Rooy samen met Jan van Meel, die zich bezighield met het bewaken van de aloude Pieck-kwaliteit en het herstellen van lang-defecte zaken.

De nieuwe werkgroep Oog voor Detail ontstond in een tijd dat verschillende afdelingen binnen de Efteling soms langs elkaar heen werkten, zonder dat duidelijk was wie de verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor dingen die vergeten werden, of die buiten de boot vielen in de reguliere onderhoudsschema's. Oog voor Detail wilde afdelingen en leidinggevenden inspireren om voortaan zélf op die manier naar de dingen te kijken en oplossingen te vinden, en langzaam maar zeker werd dat doel bereikt.

Resultaten

Achterzijde Wagen Gijs in het zicht

De werkgroep zorgde er onder andere voor dat met een duchtige beplanting de bezoeker in de Monorail het zicht op de Europalaan wat meer werd ontnomen. Voor het dagelijks controleren van alle lampjes en lichtjes tijdens de Zomeravonden en de Winter Efteling werd een extern bedrijf aangesteld, omdat de Efteling dit zelf onmogelijk zorgvuldig bij kon houden. Bij de overstap naar spaarlampen werd het heldere glas in de lantaarns op het Carrouselplein vervangen door een ondoorzichtig ruitje en we hebben het aan Oog voor Detail te danken dat we tegenwoordig veel minder vaak dan vroeger struikelen over rode karren die door de Technische Dienst op het pad werden gestald: de laatste jaren parkeert de TD de wagentjes zo veel mogelijk uit het zicht en ze lopen een stukje naar de plek waar een storing een schroevendraaier, een nieuwe zekering of gewoon een ferme klap behoeft.

Door de werkgroep in 2005 gerealiseerd muurtje schermt achterkant Gijs netjes af

Andere punten die werden gerealiseerd waren het vervangen van de standaard hectometerbordjes langs het spoor, vervangen van de huis-tuin-keuken klinken in het Carrouselpaleis door messing-deurbeslag, toepassen van gebakken straatklinkers in plaats van 30x30 betontegels, wegwerken van hinderlijk zichtbare gas/water-paaltjes, thematische afvalbakken in de wachtrij van PandaDroom, het afschermen van de achterzijde van Wagen Gijs met een muurtje en het verfraaien van gesloten horecapunt Kogeloog, en het toevoegen van een reling op de muur van De Vliegende Hollander.

Na verloop van jaren werd de focus wegens budgetbeperkingen steeds meer verplaatst van leuke extraatjes naar het oplossen van kleine missers. Begin 2010 start Eftelist een soortgelijk online initiatief onder dezelfde naam Oog voor Detail.