dvd-omslag

The making of PandaDroom, subtitel Het mooiste Sprookje van de Wereld, is een documentaire over de totstandkoming van de attractie PandaDroom. De documentaire van 27 minuten werd in 2002 uitgezonden bij de AVRO op Nederland 1, bij Omroep Brabant, en uitgegeven op VHS en dvd.

De televisiedocumentaire werd gemaakt door het team Nathalie Toisuta en Theodo Keizer, die eerder al Dromen met Open Ogen over de wording van Droomvlucht produceerden. We volgen hoofdrolspeler Peter Koppelmans, ontwerpcoördinator van de attractie en leren meer over de relatie met het WNF, het maken van de film en de bouw van de attractie. Hoofdontwerpster Marieke van Doorn komt slechts kort in beeld.

Tussendoor wordt uitvoerig het punt gemaakt dat de attractie eigenlijk een sprookje is en dus in de traditie van de Efteling staat: in de natuur is sprake van goede krachten, ontwrichting en weer helende krachten. Hierbij worden steeds parallellen getrokken naar sprookjes waarin hiervan natuurlijk ook sprake is, waarbij Piecktekeningen van die sprookjes in beeld komen.

In het eerste deel wordt uit de doeken gedaan hoe het WNF bij de Efteling terecht kwam: men had al het idee voor een attractie, het attractietype van een 3D-bioscoop en kwam terecht bij de Efteling als locatie. De Efteling heeft historisch al een band met de natuur en zag de samenwerking wel zitten. Ook de frictie komt aan bod: het WNF wil alles zo waarheidsgetrouw mogelijk uitgebeeld hebben, terwijl de Efteling juist de fantasie meer de loop laat of beleving boven biologische correctheid schaalt.

Naast Koppelmans zien we onder andere Henk Schellekens en Lex Lemmens over de technieken van de attractie, componist John Ewbank over de muziek, Ben Stassen van 3d-filmproducent N-Wave Pictures en projectleider WNF Peter Heres.

In een intermezzo gaan we naar Los Angeles waar het team de film voor het eerst bekijkt in de Sunset Studios. Men is laaiend enthousiast. Bij de eerste vertoning in het attractiegebrouw in de Efteling breekt er echter een crisis uit: de kwaliteit is belabberd. Olaf Vugts houdt de moed erin.

Het tweede deel heeft veel aandacht voor de vier animatronics van de attractie die geproduceerd zijn bij het atelier van Joop van den Heuvel in Venlo, de keuring ervan door het team van de Efteling, het programmeren van de bewegingen in het Gildehuys en de plaatsing in de uiteindelijke attractie. De documentaire sluit af met opnames van bezoekers die enthousiast reageren op de film en de postshow.