Het logo van de serie

Sprookjesboomfeest is een Nederlandse televisieserie geproduceerd door Efteling Media die vanaf september 2009 tot februari 2010 te zien was op de TROS. In totaal werden 26 afleveringen opgenomen. Een dvd met zes afleveringen verscheen bij Just Bridge Entertainment. In 2017 werden de afleveringen herhaald op RTL Telekids.

Tekstschrijver en eindredacteur namens de TROS was Thedo Keizer, die eerder al drie documentaires over de Efteling had samengesteld: Dromen met Open Ogen (1992), Het leven van Anton Pieck (1995) en The Making of PandaDroom (2002).

Format

Koop bij bol.com

De serie is opgenomen op het podium van het Efteling Theater tegen de achtergrond van de decorstukken van Sprookjesboom de Musical: het huisje van de heks en het kasteel van Doornroosje. In het decor leest presentatrice Marike Folles een verhaal voor uit het Sprookjesboek van de Efteling aan aanwezige kinderen. Deze gaan vervolgens op zoek naar attributen uit het sprookje en daarna komt een Sprookjesbosbewoner in handpopversie naar de kinderen om hun vragen te beantwoorden. Na afloop bekijken de kinderen samen met de sprookjesfiguur een aflevering van Sprookjesboom.

Boetes

Het verband tussen deze serie op de publieke omroep en de uitgebreide persberichten van de Efteling over de kort daarna te openen Sprookjesboom in het Sprookjesbos waren ook het Commissariaat voor de Media opgevallen. De TROS besloot daarop te stoppen met de serie en staakte ook de uitzending van de animatieserie Sprookjesboom.

De TROS kreeg in 2011 twee boetes van bij elkaar € 120.000,- van het Commissariaat voor de Media, omdat in er reclame gemaakt wordt voor en de TROS zich dienstbaar heeft opgesteld aan het winst maken door de Efteling:[1]

In Het Sprookjesboomfeest komen (beeld)merken, figuren, muziek en vormgeving voor die ook door De Efteling worden gebruikt in haar attractiepark. Door het uitzenden van het programma kort voorafgaand aan de opening van de nieuwe attractie ‘Sprookjesboom’ heeft de TROS overdadige exposure gegeven aan De Efteling in het algemeen en aan de nieuwe attractie in het bijzonder. Hierdoor worden kinderen commercieel beïnvloed en wordt de afname van de producten en diensten van de Efteling bevorderd.

De boetes werden wegens de onderlinge samenhang in hoger beroep verlaagd tot € 69.000,-.[2]