Victor Pelsmaeker in Droomvlucht, 1991

Victor Pelsmaeker was veiligheidscoördinator bij de Efteling van 1992 tot en met 1998. In deze functie werkte Victor onder andere mee aan Droomvlucht en Vogel Rok.

In een artikel voorafgaand aan de opening van Vogel Rok benadrukte hij onder meer de verantwoordelijkheid van attractieleveranciers (in dit geval Vekoma) op het gebied van veiligheid: "Hij moet de kwaliteit van zijn product van a tot z kunnen waarborgen."[1]

Super Python

Met Mari van Heumen bij het testen van Vogel Rok, 1998

In de zomer van 1998 bracht Pelsmaeker, samen met Lex Lemmens, verslag uit over de toestand van de Python in een paginagroot artikel in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. In dit artikel gaf hij aan dat de achtbaan binnen enkele jaren vervangen zou moeten worden door een 'Super Python', omdat een half jaar eerder via een procedé met ultrasone geluiden en magnetische metingen aan het licht was gekomen dat de achtbaan binnenkort volledig versleten zou zijn, zodanig zelfs dat in een vervangende versie geen baanonderdelen van de oude Python gebruikt zouden kunnen worden.[2]

De Super Python moest de hoogste achtbaan ter wereld worden, wat gezien kan worden als een nieuwe oprisping van het eerdere Python Plus-project van Lex Lemmens. Een complete vernieuwing van de track kwam er overigens pas in 2018.

Na de Efteling

In 1999 verruilde Victor de Efteling voor een aanstelling bij Six Flags Europe, daarna volgde een functie bij Compagnie Des Alpes (eigenaar van onder andere Walibi en Parc Astérix), en vanaf 2011 als 'Safety Director' bij het Spaanse Parques Reunidos (onder andere eigenaar van Attractiepark Slagharen). Sinds 2016 werkt hij voor keuringsbedrijf TÜV Nord.

  1. Brabants Dagblad: 'Laatste veiligheidstesten nieuwe overdekte achtbaan Efteling' (12 februari 1998)
  2. Het Nieuwsblad: 'Efteling bulkt van techniek' (10 juli 1998)