Definitief ontwerp van Vekoma

Python Plus was een project van Lex Lemmens uit 1994 om de Python aantrekkelijker te maken voor de huidige generatie jongeren, door deze uit te breiden en met special effects aan te passen. Het plan werd helemaal uitgewerkt, maar strandde uiteindelijk op budgettaire beperkingen.

Het plan werd uit nood geboren: In 1994 was er groot onderhoud nodig voor de Python. Lemmens wilde hierbij de gelegenheid aanpakken om de draai richting de kurkentrekkers aan te passen. Op die plek zijn twee tracks bij elkaar getrokken omdat er vanaf twee kanten naar elkaar toe gewerkt werd, waardoor er een kleine knik in de baan zit.

Het plan

Lay-out Python Plus, door Lex Lemmens

In een interview met Eftelist vertelt Lex Lemmens over het plan achter Python Plus:

Ik wilde de baan spectaculairder maken door hem door te zagen direct na de tweede looping. Daar zou de baan dan via een camelback de Kanovijver in duiken, onder de grond door een tunnel en dan verticaal in het midden van een winkeltje naar buiten flitsen, en vervolgens middels een sidewinder weer horizontaal naar een tweede lift... Er was in het ontwerp een tweede lift voorzien van veertig meter hoog, waarna een val onder een hoek van zestig graden zou volgen: opnieuw de grond in, vele ride-effecten en waarbij de corkscrew dwars over het rangeerspoor zou aansluiten op de bestaande Bayern curve.

Python Plus zou de Efteling opnieuw op de kaart hebben gezet als een trendsetter, door een oude baan met bestaande technieken een tweede leven te geven. Met vijf treinen zou de capaciteit boven de 3500 personen per uur zijn uitgekomen.

3D-model van Vekoma, getoond in de Lex Lemmens-documentaire van De Vijf Zintuigen

Python Plus zou zich uitstrekken over het stuk grond naast de bestaande Python en een gedeelte over de Kanovijver gaan. Het was door Vekoma als haalbaar verklaard. Er werd een maquette gemaakt en de tekeningen kwamen ter inzage bij de gemeente, waarbij er geen protesten van betrokken omwonenden kwamen. Maar hoewel Paul Beck een groot voorstander van het plan was en de goedkeuring om te bouwen werd afgegeven, strandde het hele project uiteindelijk toen bleek dat het budgettair niet haalbaar zou zijn. Python Plus zou samen met onder andere een nieuw restaurant geopend moeten worden, dat in het totale budget moest passen.

In plaats van Python Plus wordt in 1995 goedkeuring gegeven voor Villa Volta, om vervolgens in 1998 uit te pakken met een nieuwe achtbaan: Vogel Rok.

Bij de grote renovatie/herbouw van de Python begin 2018 is nog overwogen om dit plan weer van stal te halen. Ook dit keer was er echter geen toereikend budget voor het toch wel kostbare plan. Overigens zou de landschappelijke inpassing nu ook lastiger zijn gezien de in de tussentijd gebouwde Vliegende Hollander en Joris en de Draak.

Externe links