Persoonlijksprookje.jpg

Het Persoonlijk Sprookje was een mediacampagne van de Efteling in 2012 naar aanleiding van het zestigjarige jubileum van het park, samenhangend met de slogan van dit jubileumjaar: "Sprookjes bestaan".

Voorbeeldboekje

Op een speciaal hiervoor ontwikkelde applicatie binnen de Eftelingwebsite was een animatie van de Schrijfkabouter te vinden. Volgens de kabouter lagen alle herinneringen van alle bezoekers aan de Efteling opgeslagen in zijn holle boom. Middels het invullen van twaalf vragen (zoals leeftijd, kleur ogen, haarkleur, favoriet sprookje en leukste attractie) werd door de Schrijfkabouter vervolgens met behulp van de ingevulde gegevens een uniek sprookjesboek samengesteld. Dit sprookjesboek was digitaal op te slaan, ook was het mogelijk om het boek tegen vergoeding in een papieren variant thuisgestuurd te krijgen.

Het boekje werd uitgebracht in twee verschillende varianten. Wanneer het opgegeven eerste bezoek aan de Efteling vóór 1983 had plaatsgevonden kon alleen een favoriet sprookje worden gekozen. Bij een eerste parkbezoek ná 1983 kon ook voor een favoriete attractie gekozen worden. Elk van de twee varianten had een eigen verloop van het verhaaltje en bijbehorende illustraties.

De campagne werd bedacht door reclamebureau TBWA\Neboko. De applicatie zelf werd ontworpen en uitgevoerd door het Hilversumse webdesignbureau MediaMonks. Alle illustraties rondom het persoonlijk sprookje zijn gemaakt door freelance Efteling-illustrator Job van Gelder.