Promotiebeeld

Een Nacht in de Efteling was een klucht over de Efteling die van 22 december 2024 tot en met 5 mei 2025 speelde in theaters in Nederland. De familievoorstelling werd geschreven en geregisseerd door Jon van Eerd.

De voorstelling

Het theaterstuk is anders dan andere Efteling-voorstellingen gericht op een oudere doelgroep, acht plus ("minimaal 1 meter 20" werd er grappend bij de promotie gezegd), en min of meer extern bedacht en geproduceerd door het Pretpakhuis van Jon van Eerd, die ook het scenario schreef en regisseerde. Hij maakte er met recht een klucht van, waarbij de precieze verhaallijn ondergeschikt is aan een stortvloed aan fysieke slapstickhumor en grappen - waaronder veel over scheten, terwijl ook schunnige humor de revue passeert.

Plot

De zussen Julia en Sofie manipuleren hun schoolcomputer om eerder vrij te kunnen zijn. Ze worden gesnapt en verschillende personen bemoeien zich hiermee: de rectrix, haar secretaresse, de conciërge, de schoonmaker en hun vader, en als straf moeten ze hun iPad inleveren. Later zullen ze diverse figuren tegenkomen die een Eftelingse afspiegeling lijken van deze genoemde volwassenen.

Dan worden ze opgeroepen door 'Roodkap' (die haar 'je' kwijt is en er nu fors en masculien uitziet - spiegel van de assistente van de rectrix) om in de Efteling te komen helpen, omdat naast diens eigen issues er van alles mis is. De Fakir heeft vliegangst, Holle Bolle Gijs roept niet meer de juiste woorden en zo verder. Julia gelooft er niet in, maar Sofie is ontvankelijker voor sprookjes en haalt haar over de Eftelingfiguren te gaan helpen.

Aangekomen in de nachtelijke Efteling treffen ze daar Anton Pieck (spiegel van hun vader), die de coördinatie van de problemen op zich lijkt te nemen en een hoofdrol speelt in het verdere verloop van het verhaal. Ze moeten naar een centrale aansturingsruimte van de Efteling: de Geheime Eerste Kamer. Daar staat De Rekenaar die op hol is en de oorzaak van al het onheil. Met een gouden sleutel (die ze ook nog moeten vinden) kunnen ze dit weer corrigeren. Hun tegenstrever hierbij is parkbewaker Cornelis Knoet: hij ziet de sprookjesfiguren en Pieck niet bewegen maar als statische uitbeeldingen. Ze komen nog Holle Bolle Gijs tegen, Frau Schmetterling, bakker Krümel en de (niet) vliegende Fakir. Het publiek wordt op verschillende momenten betrokken. Na allerhande belevenissen, een Eva Jinek-talkshowpersiflage en een intermezzo van blacklight-spoken op Danse Macabre-muziek, lukt het uiteindelijk om in de controlekamer te komen en de gouden sleutel om te draaien.

Julia en Sofie belanden pardoes weer terug in de computerkamer van hun school, en de personages lijken ook weer hun normale zelf. Was het allemaal een droom?

Cast en crew

Castpresentatie bij Symbolica

Alhoewel de voorstelling dus grotendeels extern geproduceerd is, is er ook wel inhoudelijk Eftelingse betrokkenheid geweest. Naast conceptspecialist entertainment Mark van Haasteren, is dat de muziek van Efteling-huiscomponist René Merkelbach en het kostuumontwerp door Carla de Kroon.

  • Cast:
    • Patrick Martens (Anton Pieck / vader)
    • Suzanna Pleiter (Julia)
    • Bente Bo Stoelwinder (Sofie)
    • Zjon Smaal (Roodkap / secretaresse)
    • Cathalijne de Sonnaville (Frau Schmetterling / rectrix)
    • Lars Vaessen (Knoet / 3nek / conciërge)
  • Script en regie: Jon van Eerd
  • Muziek: René Merkelbach
  • Decor: Joris van Veldhoven
  • Kostuums: Carla de Kroon
  • Licht: Uri Rapaport
  • Producenten: Lesley Pols, Ton Fiere (Pretparkhuis)
  • Conceptspecialist Efteling: Mark van Haasteren

Efteling-verwijzingen

De voorstelling zit uiteraard bomvol Efteling-verwijzingen, van Holle Bolle Gijs tot het scheetkussenorgel van Max & Moritz. De decors zijn niet direct gebaseerd op de Efteling - het zijn huisjes waarvan je zou kunnen denken dat de stijl eftelingesk is, maar verder een eigen fantasie zijn. De naam van de nachtwaker Knoet is een verwijzing naar zowel het gezegde 'onder de knoet houden' als oud-Efteling-ontwerper Henny Knoet. Een heel oude bekende is de ketel van van het Sprookjesmysterie die ook hier dient als de ketel van de heks. Natuurlijk komen er veel Efteling-muzieknummers langs in de score van René Merkelbach, die daarnaast ook een eigen muzikaal kader kent.

De premisse dat er ergens een centrale Efteling-controlekamer is werd ook gebruikt voor De Grote Efteling Koekoek Show uit 2021.

Scèenebeelden