Boodschap 73x73.png

Dit gaat over de vroegere postshow van PandaDroom. Voor de huidige situatie als sluitstuk van Fabula, zie: Speelwereld

Overzicht over de Dierenwereld
Animatronic Ursula
Word donateur bij deze WNF-jeep

De Dierenwereld of educatieruimte was het derde deel van de attractie PandaDroom en werd ook wel aangeduid als post-show. In deze ruimte, die met name op kinderen is gericht, kon de bezoeker op wat luchthartiger manier kennismaken met de natuur en was het mogelijk om donateur te worden van het WNF.

Vanuit de bioscoop Wereldreis betraden de bezoekers de Dierenwereld via een aflopende trap, vanaf waar een goed overzicht van de wereld gekregen kan worden en bakken stonden om de 3D-brillen weer in te leveren. Eenmaal beneden in de Dierenwereld waren diverse habitats te zien die deels corresponderen met de film:

  • De polen met iglo's, veel ijs, pinguïns en een animatronic Ursula de ijsbeer.
  • De onderwaterwereld, met een duikklok, onderwaterplanten en -diertjes zoals zeepaarden en Aura de zeeschildpad.
  • Een jungle met een tent en animatronics Oek de orang-oetan en Tjin Ling de panda.
  • De savanne met een animatronic van Leopold de leeuw op een rots en stokstaartjes, een scène die verder niet terugkomt in de film.

De totaal vijf animatronics zijn vervaardigd door Joop van den Heuvel in Venlo en vervolgens voorzien van elektronica en geprogrammeerd door de Efteling. Bij de vormgeving kwamen de werelden van het WNF en de Efteling nogal eens in botsing: zo stelde Van den Heuvel voor om de leeuwenmanen van een echte leeuw te gebruiken (uiteraard onbespreekbaar voor het WNF) en vond de Efteling dat de ogen groter moesten zijn dan biologisch gezien correct is; op dat laatste is een compromis bereikt. De animatronics werden hoog opgesteld en vallen daardoor helaas maar weinig op.

Tegen de linkerzijkant was een bamboe hut met jeep te vinden, alwaar je donateur kon worden van het Wereld Natuur Fonds. Deze post was op drukkere dagen bemand door een 'WNF Ranger'. In het midden van de ruimte stond een enorme lichtgevende bol die van kleur veranderde en waarop beelden uit de natuur te zien zijn. In de onderwaterwereld was vanaf de opening een groot waterbed te vinden, dat echter geplaagd werd door problemen. In december 2006 werd deze vervangen door een interactieve vloerprojectie met vissen.

Op de achtergrond hoorden we het In This Together-thema in instrumentale versie. De savanne liep thematisch over in souvenirwinkel Panda, terwijl het onderwaterdeel doorliep in restaurant Octopus. De thematisering werd geproduceerd door Kloosterboer Decor. Wennekes Multimedia bedacht het concept voor de postshow en deed het projectmanagement.[1]

Interactieve beeldschermen voor morffoto's vallen zo nu en dan uit

Het geheel kon gezien worden als een overdekte speeltuin, waarbij de opzet was om kinderen spelenderwijs meer te laten leren over de natuur - vandaar ook de term 'educatieruimte'. Waar de film een niet mis te verstane dramatische ondertoon heeft, was de dierenwereld positiever van opzet en draaide het, als in de voorshow, meer om het kennismaken met natuurschoon dan om de bedreigingen ervan. Eén van de manieren waren de vele beeldschermen in de ruimte waar interactieve spelletjes gespeeld kunnen worden. Populair was de morffoto, waar je een foto van jezelf en een dier in elkaar kon laten overvloeien en het resultaat geë-maild kon krijgen.

Vanuit de Dierenwereld kon je het gebouw verlaten ofwel via restaurant Octopus naar de Pardoes Promenade, ofwel langs winkel Panda naar een pad dat uiteindelijk op het Spookslotplein uitkwam.

  1. Pagina over 'Pandavision' op de website van Wennekes Multimedia