Raveleijn was de parkshow die van april 2011 tot februari 2013 te zien was in het gelijknamige openluchttheater. De show speelde vijf á zes maal daags en enkel bezoekers van het park met een gratis showticket, af te halen bij één van de drie ticketautomaten op het Ton van de Venplein, konden de show bezoeken. De show kon ook aanschouwd worden vanaf restaurant Het Wapen van Raveleijn.
Inhoud
De show
Het verhaal van de voorstelling wijkt af van het verhaal van het boek Raveleijn.
7 april - 6 september 2011
Aanvankelijk verloop
Halina verschijnt op het podium en terwijl ze op de troon op de verhoging in het midden van de arena plaatsneemt hoort het publiek hoe ze zich zorgen maakt over Raveleijn, haar man en de ruiters die ze heeft opgeroepen. Ze stopt plots wanneer haar man met zijn valk uit de grote belforttoren stapt. Ze kust zijn hand en hij neemt plaats op de troon. De blinde man Samuel wordt begeleid door zijn dochter Samira en hij luidt de noodklok boven de tribunes. Graaf Olaf roept één van zijn wachters op en een man in zwart gewaad verschijnt, slaat Samuel bij de klok weg en sluit hem op in een kooi, links in de arena. Als de wachter, kennelijk aangestuurd door de grootvizier, de blinde man teveel kwelt grijpt Halina op afstand in met een toverspreuk. Samuel wordt vanuit zijn kooi gerustgesteld door zijn dochter.
Halina gebruikt haar krachten om een vijftal raven op te roepen die over het publiek komen aanvliegen en snel het toneel weer verlaten. Even later, een climax is te horen in de muziek, komen de vijf helden op hun paarden aangereden. Ze groeten het publiek en minutenlang rijden ze rond in de arena. Hun plan is om met ieders kracht de draak uit te schakelen. Olaf Grafhart laat een drakenkop onder de verhoging uit komen en Thomas begint met een aanval. Het lukt hem om met een zweep één van de vijf koppen uit te schakelen, maar een tweede drakenkop verschijnt van onder de verhoging. Maurits pakt zijn fluit en probeert het monster onder controle te krijgen met muziek. Het lijkt te lukken maar plots wordt het beest wakker en spuwt zijn vuur over Maurits heen. Het podium schuift naar achter en het monster blijkt vijf maal zo groot te zijn als eerst waargenomen kon worden. Terwijl het beest, de Draconicon, omhoog komt gaat Lisa hem te lijf met werpmessen. Het mag niet baten. Het lijkt er op dat de vijf zich overgeven en samen knielen ze voor Graaf Olaf en zijn Wachter. Op dat moment vliegt de valk van Olaf weg en rent hij zijn dier achterna. De vijf bedenken snel een nieuw plan, juichen en verlaten elkaar om nieuwe wapens te pakken.
Niet veel later komt Lisa te paard op met daarachter Joost, die op een skateboard zijn wapens in de grond steekt en daardoor grond uit de arena laat spuiten. Tegelijk pakt Thomas zijn zwaard waar hij vuur mee naar de draak spuit. Emma steekt haar wapen in de waterpomp waardoor een sterke straal water uit de pomp op de draak klettert. Nadat alle koppen heftig vuur om zich heen hebben gespuwd bezwijkt het hele mechanische beest. Grafhart vlucht via een ondergrondse gang en de vijf vieren de overwinning met het plaatsen van vlaggen rondom het beest. De kooi van Samuel opent en daarmee zijn hij en de andere bannelingen bevrijd van het schrikbewind van de graaf.
Thomas en Samira vliegen elkaar in de armen en geven elkaar een kus, terwijl de wachter nog in paniek probeert te vluchten. De ruiters brengen hem naar Halina en de wachter geeft de tulband van Grafhart aan haar. Zij vergeeft hem en samen met Samira en Samuel zwaaien ze naar het publiek terwijl de ruiters nog een allerlaatste ereronde door de arena rijden.
Veranderingen
- Eind april: voorafgaand aan de introductie via de televisieschermen is een kort introductieverhaal van Paul van Loon te horen.
- Mei: De introductie op televisieschermen boven de tribunes, waarin door middel van korte fragmenten uit de tv-serie de karakters geïntroduceerd worden, wordt niet langer gebruikt. Er wordt gekozen voor een andere introductie. Tevens wordt het graffer-figuur vervangen door een wachter, een mensfiguur in zwart gewaad die zijn tegenstanders te lijf gaat met een houten stok. Er wordt meer interactie aan de show toegevoegd door de ruiters verschillende keren naar het publiek te laten juichen en ze zo op te warmen voor de aanval op de draak.
- Juni: Halina verzorgt de introductie door op haar troon te gaan zitten terwijl het publiek hoort hoe zij het verhaal 'vertelt'.
- Juli: De twee figuren die het doek tot aan de helft van de show over de draak moeten spannen, worden ingeruild voor een handiger automatisch systeem waarbij geen mensen meer nodig zijn. Het mooie blauwe doek wordt ingeruild voor een neutraal zwart doek, dat nog wel regelmatig blijft steken achter de draak.
Show '2.0', 6 september 2011 - februari 2013
Al bij het betreden van de poort staat Halina je op te wachten en vertelt ze je over de vloek van Raveleijn. Op het binnenplein van de attractie staan enkele bannelingen opgesteld, die verschillende bezoekers geheimzinnig in het oor fluisteren.
In november worden nieuwe aanpassingen doorgevoerd. Zo wordt een korte scène toegevoegd waarin banneling Jarno uit zijn grafferpak wordt bevrijd. Met een harde pingel in de muziek wordt voortaan duidelijk gemaakt wanneer de personages door de magische krachten 'bevriezen'.
Alternatieve show
Er was een alternatieve versie van de show beschikbaar, Vogels van Raveleijn, die werd opgevoerd als er technische problemen waren met de Draconicon, of als de paarden en vogels vanwege slecht weer niet ingezet kunnen worden.
Geschiedenis
Vanaf februari 2010 werd er actief begonnen met de voorbereidingen van de show voor Raveleijn. Het zou een co-productie worden tussen de Efteling en een ander productiebedrijf, waarbij men uiteindelijk koos tussen Puy du Fou, een Frans attractiepark gespecialiseerd in middeleeuwse producties, en Constant in beweging. Uiteindelijk ging de Efteling in zee met Constant in Beweging, dat eerder het succesvolle Circus Anton Pieck had afgeleverd.
Hoewel het decor van de show, dat vast onderdeel uitmaakt van het complex Raveleijn, ontworpen werd door Sander de Bruijn, speelde Rinus Bennink een belangrijke rol bij het ontwerp van de figuren in de arena. Zo tekende hij draak Draconicon.
De basale verhaallijn, op basis van het boek door Paul van Loon, stond al vast. De paarden werden in Frankrijk aangekocht en getraind voor de verschillende kunsten in de arena; de Efteling liet zelf showvogels opvoeden en een aantal eieren overkomen. Vanaf februari 2011 werd er gerepeteerd in de arena van Raveleijn zelf, die toen nog deels in de steigers stond voor de laatste afwerking van het decor.
Try-outs en kritiek
Op 4 en 5 april vonden try-outs voor de parkshow plaats voor abonnementhouders die allen waren uitgenodigd. De show werd over het algemeen vrij matig ontvangen en het grootste punt van kritiek was het ontbreken van een duidelijk achtergrondverhaal bij de show. Bezoekers wisten niet precies wat ze zagen gebeuren, de show had geen echte climax en de regie zou te wensen overlaten. Nog dezelfde dag werd er gewerkt aan enkele kleine wijzigingen in de show, als het toevoegen van een voice-over aan het begin van de show die een korte uitleg gaf over welk verhaal vooraf ging aan de show. Bart de Boer liet via zijn Twitteraccount meerdere keren weten dat er nog hard gewerkt werd aan de show.
Op verschillende online media kwamen harde kritieken op de show. De Efteling zou zich te weinig bemoeid hebben met de externe productie van de show en zou teveel voorkennis over het verhaal verwachten van het publiek. Het decor en de muziek werden positiever ontvangen.
Première
De show ging op 7 april 2011 in première en werd officieel geopend door Bart de Boer, burgemeester van de stad Raveleijn, onder begeleiding van 230 burgemeesters uit heel Nederland die naar de Efteling kwamen in ruil voor honderd gratis toegangskaarten voor het park. Binnenlandse pers, verantwoordelijk personeel en de burgemeesters verzamelden zich op de tribune en na een speech van Bart de Boer ging de eerste show van start. Opvallend was de nieuwe inleiding, ditmaal ingesproken door Paul van Loon zelf. Regisseur van de parkshow Vincent van den Elshout liet zich op de première ontvallen nog zes maanden door te werken aan de parkshow. Vanaf 8 april was de show voor het eerst voor de parkbezoeker te zien.
Einde
De updates aan de show konden de fundamentele problemen echter niet verhelpen. In februari 2013 speelde de show voor het laatst. Ondertussen had de Efteling alsnog Puy du Fou in de arm genomen om een nieuwe show te bedenken die beter gewaardeerd zou worden. Die ging in april 2013 in première. Zie voor meer informatie: Raveleijn (2013).