Ontwerp van Pieck

Lips Autotron was een automobielmuseum in Drunen en later Rosmalen. Van 1972 tot 2003 was er een grote collectie oldtimers te bewonderen.

Oldtimers tentoongesteld

Het oorspronkelijke gebouw in Drunen, gelegen op een steenworp afstand van de Efteling, werd ontworpen door Anton Pieck. In de jaren zeventig groeide het hard onder leiding van Marc Taminiau, de latere exploitatiedirecteur van de Efteling. Tegenwoordig is eigenaar Libéma een belangrijke speler op de Nederlandse vrijetijdsmarkt.

Geschiedenis

Een boerderij-achtig interieur

Het automuseum was een initiatief van industrieel Max Lips, eigenaar van de Lips Scheepsschroevenfabriek in Drunen en autoliefhebber. Halverwege de jaren zestig kregen de plannen vorm, waarbij hij aanvankelijk Peter Reijnders ook betrok.

Ontwerp van Anton Pieck

Wegwijzer
Kantine van het Autotron

In 1968 maakte Anton Pieck de ontwerpen voor het nieuw te bouwen museum, dat in 1972 opende in gebouwen die evident Piecks zijn: op Brabantse boerderijen geïnspireerd, in de typische Pieckse kleuren en met herkenbare binnenplaatsen die het een gemoedelijk geheel maken. Hij vindt het heel prettig om in een tijd waarin alles draait om moderne flatgebouwen iets heel traditioneels neer te zetten. Het kost wel nog een flinke discussie met de welstandscommissie, die het ontwerp een waardering van 1 uit 5 geeft.

Pieck komt in de jaren daarna nog vaak langs; hij brengt maandelijks op woensdagen 's ochtends een bezoek aan het Autotron om uitbreidingsplannen te bespreken, en gaat dan na de lunch naar de Efteling.

Autotron17.jpg

Groei onder Taminiau

De Gouden Koets op de Spykertentoonstelling

Lips vraagt in 1974 de directeur van VVV Hart van Brabant, Marc Taminiau, om het museum te gaan leiden. Deze laat er geen gras over groeien en organiseert onder meer een tentoonstelling van het Nederlandse automerk Spyker. Ook de Spyker-gefabriceerde Gouden Koets wordt voor het eerst tentoongesteld; het geheel wordt geopend door Prins Bernhard. Het evenement geeft het museum veel publiciteit.

Taminiau stoomt door en probeert ook een Russische Ruimtevaarttentoonstelling te organiseren. Dit gaat uiteindelijk niet door maar vormt de basis voor Interkosmos dat later in de Efteling plaatsvindt. Het museum barst uit zijn voegen in Drunen, en er wordt een nieuwe locatie gezocht. Taminiau moet in 1980 opstappen na een relletje over verplaatsing naar Rotterdam; niet lang daarna treedt hij bij de Efteling in dienst. In 1987 verhuist het museum dan toch, naar een nieuw gebouw op een landgoed van de familie Lips in Rosmalen.

Verhuizing naar Rosmalen

Titulaer en zijn Huis van de Toekomst

In Rosmalen wordt het museum en omliggende terrein verder uitgebouwd, en verandert het Autotron steeds meer in een recreatiepark. Naast de museale functie zijn op het terrein ook enkele attracties te vinden, zoals een oldtimerbaan (vergelijkbaar met de Oude Tuffer), een smalspoorweg (vergelijkbaar met de Efteling Stoomtrein Maatschappij) en een verkeerstuin.

Veel aandacht krijgt ook het in 1989 op het terrein geopende Huis van de Toekomst. Onder leiding van futuroloog Chriet Titulaer zijn in dit huis de nieuwste snufjes te zien op het gebied van domotica, zoals een centraal stofzuigersysteem, videobellen en zonnecellen. Overigens was eerder besproken of dat niet bij de Efteling gebouwd kon worden, maar dat plan werd door Ton van de Ven afgewezen.

Sluiting

Eind 2002 worden de buitenattracties gesloten, en sinds september 2003 is het Autotron als dagattractie opgehouden te bestaan. De autocollectie werd overgedaan aan het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer, die ze het jaar daarop weer verkocht aan de Louwman Collection.

Heden

De Voorste Venne in 2007

Het oorspronkelijk door Pieck ontworpen gebouw in Drunen is sinds 1990 in gebruik als culturele evenementenlocatie De Voorste Venne. De gemeente Heusden worstelt met het behoud van het verouderde pand, dat een dure renovatie nodig heeft. Eftelingfansite De Vijf Zintuigen organiseerde er in 2012 een benefietdag voor Villa Pardoes, en in 2014 een vertoning van een documentaire rond Lex Lemmens. In 2021 keerde de Vijf Zintuigen er terug voor de première van de documentaire Fata Morgana; Making of De Verboden Stad.

Het Autotron in Rosmalen bestaat nog steeds onder die naam, maar is een evenementenlocatie waar zowel autogerelateerde beurzen alsook andere evenementen plaatshebben. Het Huis van de Toekomst is nu een feestlocatie.

De collectie zelf is tegenwoordig te bezichtigen in het Louwman Museum in Den Haag. De familie Lips is nog steeds actief in het toerisme via hun bedrijf Libéma.

Libéma

Het logo van Libéma

De Lips Beheersmaatschappij, verkort tot Libéma, is in 1982 begonnen als uitbater van het oorspronkelijke Autotron. In 1987 werd safari- en attractiepark de Beekse Bergen overgenomen en sindsdien heeft het bedrijf zich ontwikkeld als eigenaar van diverse attractieparken, vakantieparken en evenementenlocaties en is daarmee een belangrijke partij in de vrijetijdsindustrie.

Libéma is eigenaar en uitbater van onder andere De Beekse Bergen, Aviodrome, Autotron Rosmalen en de Brabanthallen. Het bedrijf is in handen van en wordt geleid door Dirk Lips, zoon van Max Lips, sinds die Taminiau opvolgde bij diens vertrek bij het Autotron. Het bedrijf is gevestigd op het terrein van Autotron Rosmalen.