Troonzaal
Een veelgebruikte persfoto van de Troonzaal
De Troonzaal
Figuren 48
Muziek 'Harem'
Vorige Harem
Volgende Schatkamer
Fata Morgana

De Troonzaal is de tiende scène in Fata Morgana en het pièce de résistance van de attractie. Een druk feestgedruis omringt de Pasja op zijn troon.

Omschrijving

Gezellig tafelen

De scène volgt na de Harem, die men uit vaart nadat een rood fluwelen gordijn voor de boot wegtrekt. We komen in een grote feestzaal. Aan de rechterkant is grote groep chique geklede Arabieren te zien die uitgebreid relaxen, borrelen, genieten van de drankjes en hapjes en vooral erg druk met elkaar praten. De voorste rij gasten zit in groepjes van vier op lage poefen aan rijk gevulde tafeltjes. Daarachter zijn tientallen staande figuren, een enkeling zittend, met veel armgebaren met elkaar aan het praten. Het zorgt voor een bijzonder dynamisch geheel. Tussen hen door staan (én lopen, via een railsysteem) enkele bedienden met dienbladen.

De Pasja anno 2013

Bandje in de Troonzaal

Ennekoezebetroes

Iets verderop zit de Pasja, de heerser en gastheer, op een verhoging omgeven door trappen zodat hij goed te zien is. Om hem heen staan zijn twee grote Nubische lijfwachten, twee gedrongen Moorse mannen die hem koelte toewuiven en zit een man geknield met fruitschaal. Onderaan de trappen van de verhoging dansen vijf buikdanseressen, waarvan vier geknield naar hem toe bewegen en een enkele haar heupen laat wiegen. De Pasja is met veel handgebaren en met luide stem zijn bediening in onverstaanbare taal aan het commanderen.

De bediende slaat op de gong

Tegenover de Pasja, aan de linkerzijde van de boot, is een vijfkoppig orkestje te vinden. Ze spelen mee op de muziek die in de Troonzaal te horen is. Als de boot de Pasja heeft bereikt slaat een bediende op een grote gong. Een gordijn trekt weg en we zien dat de gong een grote djinn heeft opgeroepen die klaar staat om met de ongenode gasten af te rekenen in zijn Schatkamer.

Animatronics

Eén van de gasten van de Pasja

De scène telt 48 menselijke animatronics:

  • De Pasja
  • Viertal gasten zittend aan de eerste tafel
  • Viertal gasten zittend aan de tweede tafel
  • Drietal gasten zittend aan de derde tafel
  • Twee bedienden tussen gasten
  • Zeventien gasten achter voorste rij tafels
  • Bediende op lange loopband achterin
  • Vier knielende danseressen
  • Staande buikdanseres
  • Knielende man met fruit
  • Twee kleine bedienden met waaiers
  • Twee lijfwachten naast Pasja
  • Man met de gong
  • Vijf muzikanten

Aanpassingen

In 2010 kreeg de Troonzaal een aantal verbeteringen, als onderdeel van een breder project in Fata Morgana onder leiding van Robert-Jaap Jansen. Het bandje op de linkeroever, dat voorheen 'geluidloos' was, kreeg nu een eigen door René Merkelbach geproduceerd muziekspoor, waardoor het idee gecreëerd wordt dat de band de Troonzaalmuziek ook werkelijk speelt. In mei kreeg de Pasja een geheel nieuwe animatronic, en in augustus werden de lege hardplastic drinkglaasjes van de verschillende gasten vervangen door glazen van glas met klotsende vloeistof.

Oorspronkelijk plan

Overzicht van de scène

Terwijl we de huidige scène doorvaren blijft alles vrij rustig en vredig en worden bezoekers amper opgemerkt door de gasten. In de oorspronkelijke plannen was dit anders.[1] Wanneer de bezoekers oog in oog komen met de Pasja richt hij zich toornig op uit zijn troon. Hij strekt zijn arm uit naar de bezoekers en slaakt daarbij een woeste kreet. De talrijke aanwezigen beginnen opgewekt te mompelen en iedereen kijkt de indringers aan. De danseressen verstarren uit angst en nadat de alarmgong heeft geklonken verstomt de muziek. Voor de boot uit klinkt een zwaar gedreun en gehijg. Door de zware dreunen zakt een grote kroonluchter boven de bezoekers naar beneden en de ruimte wordt donkerder. Een sadistisch lachende figuur op de linkeroever trekt een gordijn weg waar de boot naartoe vaart.

Ontwerpen door Ton van de Ven

Galerij

  1. De Efteling: showbeschrijving "Arabische Show", najaar 1985