Kantelkamer
De kantelkamer
Kantelkamer
Figuren geen
Muziek 'The Harbour' II
Vorige Stormsequentie
Volgende Jungle
Fata Morgana

De kantelkamer is de dertiende en één-na-laatste scène in Fata Morgana. Tussen laserstralen en opspattend water lijkt de ruimte waarin je je bevindt (met jou) ten onder te gaan.

Omschrijving

De scène volgt op de Stormsequentie. Via een zwarte schuifdeur opent zich de kantelkamer. Het is een galerij met rijk gedecoreerde ezelsrugbogen waar de bezoekers onderdoor varen. In de tien nissen tussen de bogen hangen duivelse gezichten aan de muur met lichtgevende ogen en een reptiel-achtige uitstraling. In de eerste acht nissen worden de koppen van onderaf belicht door een vuurschaal met lampen.

Je vaart op een enorme dierenkop af. Uit zijn ogen schieten lasers en het water spat op waar ze dit raken. Tijdens de doorvaart kantelt de kamer naar links en verdwijnen de vier vuurschalen aan de linker zijde daardoor onder water. Opborrelende luchtbellen zorgen voor een mysterieuze spreiding van het licht. Uiteindeljik vaart de boot onder de kop door en opent zich een deur naar de laatste scène: het laatste stukje Jungle.

Dierenkop

Bootje vaart de kamer in
Kamer in gekantelde positie

De boog aan het eind van de ruimte is een groteske kop die vaak wordt aangezien voor een katachtige of een slang. Het Suske en Wiske-album Fata Morgana meldt dat het een kat is, maar een echte bron welke diersoort hier verbeeld wordt is er niet.

Ontwerp van een duivelskop voor het Spookslot, gebruikt in de kantelkamer

Wie goed kijkt ziet een rare mix:

  • De ogen hebben horizontaal sluitende oogleden die bijna gesloten zijn, waardoor slechts een kleine driehoek van het oogwit te zien is. Uit de iris- en pupilloze ogen schieten vier rode laserstralen naar de vuurschalen die zich onder de duivelkoppen bevinden. Water spat op als ze het oppervlak raken.
  • De ogen liggen onder duidelijk geprononceerde wenkbrauwen.
  • De neus is ook duidelijk aanwezig. De neus steekt uit en heeft grote neusgaten en een hangend neuspuntje dat doet denken aan een zeeleeuw.
  • De giftanden staan niet omlaag gekanteld in de kaak, zoals bij slangen, maar horizontaal naar elkaar gericht, wat meer doet denken aan een spin.

Techniek

De kamer is een constructie vervaardigd uit polyester en is opgesteld in een grotere ruimte, waarin hij zijn kantelende beweging kan maken. Middels een hydraulische cilinder wordt de kamer steeds schuin getrokken, waarna deze door tegengewicht weer rechtop draait.

In augustus van 2000 werden de aanvankelijk roodgekleurde lasers, die berucht waren om hun hoge storingsfrequentie, vervangen door groene. Bijna veertien jaar later, in februari 2014 keren de rode lasers weer terug.

Ontwikkeling

In de oorspronkelijke ritbeschrijving uit 1985 wordt de scène omschreven als een langgerekte grot met pulserende lichten en geluidsflarden. De boot kruipt langzaam tegen de wand omhoog terwijl het water nog steeds kookt. Boven het water hangen nevelflarden.[1]

Het idee voor een kantelende scène werd bedacht door een extern bedrijf: Imagination uit Londen.[2] Zij brachten het idee aan bij de Efteling, inclusief ontwerpen waarop de invulling zoals die nu is, al grotendeels aanwezig is: een slangenkop met laserogen en schalen met vuur langs de wand. De Efteling vond het idee goed maar het laten bouwen door Imagination te duur. Daarom is betaald voor het concept maar heeft de Efteling de realisatie daarna zelf ter hand genomen.[3]

Ex-Disney-ontwerper Bob Rogers zei over de scène in 2005: "Zo'n unhappy ending, dat zou geen enkel Amerikaans park durven."[4]

Galerij

  1. De Efteling: showbeschrijving "Arabische Show", najaar 1985
  2. De Vijf Zintuigen: documentaire Lex Lemmens (2014)
  3. De Vijf Zintuigen: Fata Morgana; Making of De Verboden Stad (2021)
  4. Japke-d. Bouma: Knusheid van de Efteling kan alleen in Nederland. NRC (27 juni 2005)