De termen gastheer en gastvrouw werden tot 2021 door de Efteling gebruikt om functies voor personeel aan te duiden waarin men in het park gasten bedient bij horeca, winkels of attracties. Het personeel valt onder de overkoepelende afdeling Operatie.
Het ging daarbij om de functies waar de gast het meest mee te maken heeft op een reguliere Eftelingdag. Vrijwel alle gastheren en gastvrouwen werden direct aangestuurd door een 'Senior gastheer' of 'Senior gastvrouw' die de dagelijkse leiding had op de werkvloer. Deze 'senioren' werden aangestuurd door een teammanager, de schakel tussen het hogere management en de werkvloer.
Behalve de functie van senior was er ook de functie van 'Junior gastheer/gastvrouw'. Dit waren voornamelijk studenten die maar enkele dagen per week beschikbaar waren en een beperkter takenpakket hadden. In tegenstelling tot de andere functies, konden 'junioren' niet specifiek voor een bepaalde afdeling solliciteren.
In 2021 werd op advies van een extern bureau van de benaming afgestapt en overgegaan op het meer algemene 'medewerker'. De Efteling gaf destijds aan dat de keuze werd gemaakt om de communicatie naar buiten te versimpelen, en dat het niet te maken zou hebben met genderneutraliteit. In vacatures gebruikte men sinds ongeveer dezelfde tijd de term 'collega', en tegenwoordig daar ook 'medewerker' (bijv. Medewerker Keuken).
Oorspronkelijke Gastvrouwen
Tot in de jaren 90 duidde het woord gastvrouw op een meer specifieke functie binnen de Efteling. Een gastvrouw was iemand die (vaak speciale) gasten door de Efteling rondleidde en voorzag van informatie.
Bij de opening van het Sprookjesbos in 1951 was het rondgeleid worden door een gastvrouw een service die het park aanbood aan haar bezoekers. Vrouwen gekleed in het melkmeisje-kostuum door Anton Pieck liepen met bezoekers aan de hand door het Sprookjesbos en konden desgewenst zelf het sprookje bij de uitbeelding vertellen. Later verdween de service en waren de kostuums sporadisch te zien bij openingsevenementen.
In 1983 stelt de Efteling opnieuw een tweetal gastvrouwen aan, onder leiding van de afdeling Marketing & Communicatie. Het team wordt binnen een aantal jaar later al uitgebreid tot vier dames. De gastvrouwen verzorgen rondleidingen aan diverse groepen, niet alleen in de Nederlandse taal, maar ook in het Frans, Duits en Engels. Een gemiddelde rondleiding duurt ongeveer 2 uur. De opvang vindt meestal al op de parkeerplaats of bij de ingang plaats. Afhankelijk van de aard van de groep, leeftijden van de gasten en hun specifieke wensen voor de rondleiding, bepaalt de gastvrouw de route en de te bezoeken attracties. Er wordt van te voren contact gezocht met de exploitatie-afdeling. Naast het verzorgen van rondleidingen zijn de gastvrouwen ook actief op vakantiebeurzen in binnen- en buitenland, waar de Efteling met stand vertegenwoordigd is. In het park zijn ze aanwezig bij persconferenties voor het opvangen en rondleiden van gasten en de andere 'bijzondere bezoeken'.
Al in de jaren negentig leiden gastvrouwen steeds minder vaak aangemelde groepen rond, en worden ze voornamelijk ingezet voor het rondleiden van zakelijke gasten, relaties, VIP's en journalisten. Bij die laatste groep zijn ze één van de weinige personeelsleden die met een golfkarretje het park mogen betreden om zo mensen met filmapparatuur sneller door het park te kunnen vervoeren.[1]
Verwijzingen
- ↑ "Gastvrouwenteam", EftelingNieuws (personeelsuitgave), 1986