"Vier producten, één concept"

Pardoes Express was de benaming voor vier verschillende soorten kinderkoekjes, verkocht in speciale Eftelingverpakkingen met uiteraard het personage Pardoes. Deze koekjes werden verkocht in 1998.

Als het allereerste licentieproduct van de Efteling in de foodsector, werd de Pardoes Express gelanceerd met een doordacht concept en een ambitieus introductieplan. Ze werden gepromoot met de slogan "Wonderlijke koekjes, denderend lekker".

De koekjes en de dozen

De verschillende varianten

De koekjes waren verkrijgbaar in vier varianten: Locomotiefje, Wagonnetje, Stationnetje en Passagiertje.[1] De eerste twee waren per stuk verpakt, zodat je ze handig mee kon nemen naar school of kon uitdelen.

Als je de verpakkingen volgens de instructies op de onderzijde openvouwde, konden treintjes, stations, locomotieven en wagons worden gemaakt. Hiermee kon je een treinset bij elkaar sparen als je maar genoeg koekjes at.

  • Locomotiefje: half gechocolateerd biscuit fourré met bananencrème. In de verpakking zitten 12 stuks, totaal 200 g. De doos, die in twee versies beschikbaar was, vormt een bouwplaat van een stevige locomotief met losse schoorsteen, zoeklamp en stootbumpers.
  • Wagonnetje: half gechocolateerd wafeltje met vanillesmaak. In een verpakking zitten 16 stuks, bij elkaar 200 g, die een wagonnetje vormt dat aan de locomotief gekoppeld kan worden. Er zijn een passagiers- en restauratiewagon, achter de ramen zijn Pardijntje en Paddeltje te zien.
  • Stationnetje: speculaasjes, 250 g. De doos is een stationnetje met attributen: uithangborden, klokken, bankjes en perronnetjes, en conducteur Pardoes is erbij. Er zijn twee versies: Station Oost en Station West.
  • Passagiertje: biscuit fourré met bananencrème. De enige in een rol-verpakking, van 250 g. In de rol zit een kaartje met daarop een van acht verschillende passagiers die in de trein gezet kunnen worden.

Concept en licentie

Winkelpresentatie

De koekjes waren een product van Haust-Hooimeijer[2] in licentie gegeven door de Efteling. Het was voor de Efteling het eerste licentieproduct in de foodsector.[3] Voor de Efteling was het een mogelijkheid om het attractiepark op andere momenten onder de aandacht te brengen, en ook om het nieuwe personage Pardoes betere bekendheid te geven onder kinderen. Voor de koekfabriek een herkenbare thematische aankleding die vooral impulsaankopen moest stimuleren. Er werd een verpakking gemaakt die zelf ook meerwaarde moest bieden: je kon ermee knutselen en spelen, en omdat er verschillende versies waren die je kon sparen, werd je aangezet tot heraankoop.

Introductie en einde

Bestelfolder

De koekjes werden in januari 1998 aangekondigd en op 16 maart op de markt gebracht. Ze waren in iedere grote supermarkt in Nederland verkrijgbaar. Bij de avant-première van Vogel Rok op 25 maart 1998 werden ze uitgedeeld aan bezoekers en in juli werden twee koekjes en een bijbehorende folder meegestuurd met het Efteling Club-pakket. In mei werden de koekjes opgenomen in het 'KID'-pakket van speelgoedwinkel Bart Smit.

Ter promotie van de koekjes konden kinderen middels een folder die bij de koekjesdisplay verkrijgbaar was voor ƒ 4,50 een set van acht verjaardagsuitnodigingen bestellen. Je ontving dan ook een kleurplaat die je terug kon sturen naar 'Pardoes'. Maandelijks maakten drie inzenders kans om uitgenodigd te worden voor een feestje met Pardoes in de Efteling op 17 oktober 1998.[4]

Ondanks het groots ingezette concept, werd de productie gestaakt in november van hetzelfde jaar, wegens tegenvallende verkoopcijfers.

Zie ook

  1. Wonderchat: 'Efteling koekjes' (25 maart 1998)
  2. Efteldingen (personeelsblad): 'Efteling-koekjes' (9e jaargang, april 1998)
  3. Persbericht: Efteling-sterren op kinderkoekjes (25 februari 1998)
  4. Folder Stap in, Doe mee! van Efteling Pardoes Express (1998)