"Carnaval Festival in de Efteling: Jokie, Het grote Prrrret­neuzenspel voor jong en oud!"

Jokie: Het grote Prrretneuzenspel is een bordspel naar de attractie Carnaval Festival en de figuren daaruit, waaronder natuurlijk Jokie. Het is gemaakt door de Efteling en Geesink Studio's en uitgegeven door Selecta. Het spel is waarschijnlijk uitgebracht in het openingsjaar van de attractie, 1984.

Helemaal origineel is het niet: het werd gebaseerd op Het Grote Smurfenspel dat Selecta in 1983 al had uitgebracht.[1] Het grote Prrretneuzenspel is een geheugenspel waarin je probeert paren van Carnaval Festival-figuren te verzamelen die zich verstopt hebben in de verschillende landen op het bord. Het is een spel voor 2 tot 4 spelers van elke leeftijd.

In de doos

Klaar om te spelen

In de doos tref je aan:

  • Spelregels;
  • 6 bouwplaathuisjes;
  • 4 karretjes;
  • 24 poppetjes;
  • 24 voetstukjes;
  • 12 stamkaarten;
  • 18 verrassingskaarten;
  • en het speelbord.
Bord

Op het speelbord zie je start, gele hoofdpaden, okeren zijpaden en zes gebieden die corresponderen met scénes in de attractie: Volendam, Parijs, Alaska, Duitsland, Italië en Afrika. De figuurtjes die je in het spel kan vinden zijn op volgorde van verschijnen in de attractie:

  • Jokie;
  • Kikker van Harmony de Kwakers;
  • Volendamse dame;
  • Vogelverschrikker van de Boerderij;
  • Dame in bikini van de Rivièra;
  • Parijse danseres;
  • Engelse wachter;
  • Italiaanse luitspeler;
  • Japanse dame;
  • Chinese heer;
  • Pinguïn van Alaska;
  • Hawaïaanse danseres.
Huisjes en figuurtjes

Op de huisjes is het volgende afgebeeld:

  • Volendam: Café De Volendammer, een Volendamse voordeur met bewoner, een souvenirwinkel en de muur van een vissershuisje;
  • Parijs: Een man met stokbroden, een kunstgalerie, een tabakswinkel en restaurant Le Gourmet;
  • Alaska: Een vissende Inuit, een zonsopkomst, een iglo en een pinguïn;
  • Duitsland: Een man in de gevangenis, een deur met bewoner, een kasteelpoort en een kasteeltrap;
  • Italië: Een gondelier, een gondola, een terras aan het water en nogmaals een terras aan het water;
  • Afrika: Een bewoner met kookpot, een strijder en iemand die zich verstopt in een kruik, twee strijders en een kampvuur en een totempaal.

Spelverloop

Poppetjes op hun stamkaarten

Doel van het spel is als eerste jouw poppetjes terug te vinden en terug te brengen naar start. Afhankelijk van het aantal spelers moet je 6, 4 of 3 paren verzamelen.

De beschrijving van het bord in de spelregels komt niet altijd overeen met hoe het bord er werkelijk uitziet, waardoor het spel niet speelbaar is zonder huisregels, maar waarschijnlijk is het spel als volgt bedoeld.

Iedere speler krijgt 3, 4 of 6 stamkaarten. Op deze stamkaarten kan de speler zien welke paren verzameld moeten worden. Een speler verstopt in ieder huisje 4 poppetjes, en plaatst de huisjes vervolgens op de landen. De huisjes en de landen hoeven niet overeen te komen.

Trek een verrassingskaartje

Iedere beurt mag een speler een plaats verplaatsen. Een speler mag alleen over de gele hoofdpaden bewegen. Als de speler langs start komt, dan moet de speler een verrassingskaart pakken. Als een speler bij een huisje komt, dan mag de speler in het huisje kijken.

Als de speler nog geen poppetjes in haar karretje heeft en een poppetje van haar stamkaart in het huisje vindt, dan mag de speler het poppetje in haar karretje plaatsen. Als de speler twee dezelfde poppetjes vindt, dan mag de speler ze allebei meenemen. Er mogen nooit verschillende poppetjes in een karretje zitten.

Poppetjes in karretje

Zodra de speler twee dezelfde poppetjes in het karretje heeft, mag de speler zich terug naar start bewegen. Daar aangekomen mag ze met behulp van de voetstukjes de poppetjes op hun stamkaart plaatsen en een verrassingskaart pakken.

Verrassingskaarten moeten meteen uitgevoerd worden, tenzij het een kaart is waarmee je vrij mag bewegen of terug naar start mag. Op de verrassingskaarten staan opdrachten als “Ik schilder de pop die je nodig hebt” en “Ik steel de poppen van een ander en verstop ze waar ik wil”. Een van de kaarten zegt dat je naar ‘Café de Rode Neus’ moet, dat in het spel niet voorkomt. Vermoedelijk wordt hier gedoeld op 'Café de Volendammer', en is er niet voldoende afgestemd tussen de spelregelauteur en de illustrator.

  1. Boardgamegeek: Het Grote Smurfenspel