De doos van het spel

De Magische Wereld van Pardoes is een bordspel gesitueerd in het Pardoes-legendarium en meer specifiek gebaseerd op de televisieserie van dezelfde naam. Het spel komt uit 2012, is voor 2 tot en met 4 spelers en wordt aanbevolen voor spelers vanaf zes jaar. Het is het derde spel dat voortkomt uit een samenwerking met Identity Games en is het makkelijkste spel uit de reeks.

Premisse

Op de achterkant van de doos staat:

Aan het einde van een lange tocht wacht de schitterende Zonnen-Smaragd met magische krachten. Iedereen wil deze hebben, maar wie krijgt hem te pakken? Pardoes en Pardijn worden geholpen door de toverformules van Grootmagister Almar, maar pas op! De duistere krachten van Pantagor liggen altijd op de loer. Deze krachten helpen Rattar en Pantagor tijdens hun inspanningen om de Smaragd te veroveren. Ga met elkaar de strijd aan, overkom diepe dalen en stijg tot grote hoogten in de magische wereld van Symbolica!

In de doos

In de doos vind je:

  • Een groot rond speelbord
  • Vier speelfiguren: Pardoes, Pardijntje, Rattar en Pantagor
  • Twee witte dobbelstenen
  • Actiekaartjes
  • Vier setjes van water/vuur/hout-kaartjes

Het spel heeft een rond speelbord met 74 vakjes met daartussen witte twinkels en groene bliksemschichten. Op twee plekken op het bord vind je spinners. Daarnaast zijn een aantal vakjes blauw, een aantal vakjes hebben een rode zon en een aantal vakjes zijn in de vorm van een schild.

Spelverloop

Je kunt kiezen uit twee goede karakters, Pardoes en Pardijntje, en twee slechte karakters, Rattar en Pantagor. Deze worden uitgebeeld door miniatuurtjes van de figuren. Iedere beurt gooi je met een dobbelsteen en loop je dat aantal vakjes. Kom je als Pardoes of Pardijntje bij een witte twinkel, dan mag je met de twinkel mee vooruit. Kom je bij een groene bliksemschicht, dan moet je met de bliksemschicht mee achteruit. Dit is andersom voor Rattar en Pantagor.

Als je op een blauw vakje eindigt, mag je aan de bijbehorende spinner draaien en verplaats je je speelfiguur naar het vakje dat aangewezen wordt.

Op de vakjes met een schild mag je een actiekaart pakken. Sommige kaartjes moet je meteen uitvoeren, andere mag je houden. Op de rode vakjes kom je in een duel. Dat gebeurt ook als je op hetzelfde vakje van een andere speler terecht komt.

Bij een duel kiest iedere speler stiekem een kaart met water, vuur of hout en laten de spelers tegelijk hun kaartjes zien. Water verslaat vuur, vuur brandt hout en hout drijft op water (analoog aan het bekende steen-papier-schaarspel). De winnaar van een duel op een rood vakje mag nog een keer gooien en lopen. De verliezer van een duel dat begint doordat je samen op een vakje staat moet gooien en dat aantal vakjes achteruit lopen.

De speler die als eerste op vakje 74 eindigt, is de winnaar van het spel.