Inhoud van Efteling Pim Pam Pet Family

Efteling Pim Pam Pet Family is een gezelschapspel uitgegeven door Jumbo.

Het spel is gebaseerd op het bekende spel Pim Pam Pet dat voor het eerst werd uitgebracht in 1933 als 'Denk Fix!' door het Duitse Spear-Spiele. Het Nederlandse Jumbo bedacht in 1942 de naam Pim-pam-pet en sindsdien staat het zo bekend. In 2020 bracht Jumbo een familieversie uit met een scorebord en met extra regels voor volwassenen om kinderen een voorsprong te kunnen geven. Deze familieversie is weer de basis voor Efteling Pim Pam Pet Family.

In de doos

Koop bij bol.com

In de doos tref je aan:

  • Spelregels;
  • een Pim-Pam-Petspinner met een los vel witte stickers om er een paddenstoel van te maken;
  • een scorebord geïllustreerd met een pad door het Sprookjesbos dat precies om de paddenstoelspinner heen past;
  • een Jokie-tegel;
  • een zandloper van 5 seconden;
  • vier pionnen in zogenaamde meeplevorm;
  • 56 vragenkaarten.

Het spel

Originele regels

De regels van het originele spel zijn simpel: één speler draait het bovenste kaartje van de stapel kaarten om en leest de vraag of categorie voor. Vervolgens draait de speler aan de spinner. De spinner bepaalt met welke letter het antwoord moet beginnen. De speler die als eerste een correct antwoord geeft, krijgt het kaartje en mag het volgende kaartje pakken en voorlezen. Het spel eindigt als de stapel met kaartjes op is. De speler met de meeste kaartjes wint het spel.

Regels van Pim Pam Pet Family

Het spel wordt gespeeld (de plattegrond is geen onderdeel van het spel)

Pim Pam Pet Family is op drie punten anders dan het originele spel; deze versie heeft een scorebord, er zijn drie verschillende soorten kaarten en per soort kaart is er een extra regel voor volwassen spelers.

Het spel is voor twee tot vier spelers vanaf 6 jaar en is in 15 minuten te spelen. Je kunt het spel ook in teams spelen. Door de grootte van de kaartjes, vooral de fotokaartjes, is het echter aan te raden met maximaal twee spelers per team te spelen.

In Pim Pam Pet Family is het niet je doel om de meeste kaartjes te verzamelen, maar win je door als eerste een compleet rondje over het spelbord te lopen en dus als eerste met jouw pion weer op jouw startveld van het scorebord te landen. Dit doe je door vragen goed te beantwoorden. Bij elk goed antwoord mag je een stap vooruit op het scorebord.

Sommige kaarten hebben een jokersymbool. Als jij op dat moment de jokertegel hebt, mag je "Joker!" roepen. Als je dan vervolgens als eerste ook de vraag goed beantwoordt, mag je een extra stap vooruit op het scorebord. Ongeacht of je wint of niet, de jokertegel moet vervolgens wel naar de volgende speler.

Er zijn drie categorieën kaarten; de letterkaart, de zandloperkaart en de fotokaart.

De zandloperkaarten en de letterkaarten hebben geschreven vragen. Bij een zandloperkaart wordt de zandloper omgedraaid. Volwassenen mogen pas mee raden als de zandloper leeg is. Kinderen krijgen zo een voorsprong van vijf seconden. Bij een letterkaart hoeft het antwoord van een jonge speler niet te beginnen met de gedraaide letter, als de letter maar wel in het woord zit. Het antwoord van een volwassen speler moet zoals gebruikelijk wel beginnen met de gedraaide letter.

Op de fotokaarten staat een zoekplaat en moet je een voorwerp noemen dat je op de kaart ziet. Ook hier hoeft het antwoord van kinderen niet te beginnen met de gedraaide letter als de letter maar wel in het woord zit.

Efteling-saus

Vragenkaartjes

In de Efteling-editie van Pim Pam Pet Family is de joker een Jokie, en dat is dan ook je uitroep als je die wilt inzetten. De fotokaarten zijn fotozoekplaten van de Efteling. Het spelbord is een route die door het Sprookjesbos zou moeten lopen, alhoewel dat niet zo herkenbaar is en het bord vooral is bestaat uit voetafdrukken en pijlen. De spinner vorm je zelf met stickers om tot een rode paddenstoel met witte stippen.

De vragen gaan allemaal over de Efteling, zoals "Iets wat je ziet in Droomvlucht". Een aantal vragen is echter erg specifiek, en in dat geval kan het heel lastig zijn een antwoord te geven met de gedraaide letter, bijvoorbeeld "Een attractie die hoog gaat".