Marktscène
De tweede marktscène in 2019
Tweede Marktscène in 2019
Figuren 33
Muziek 'Jungle'; 'Snake Child'
Vorige Armenwijk
Volgende Krokodillentunnel
Fata Morgana

De Marktscène is de derde en langste scène in Fata Morgana en wordt ook wel souk genoemd. De Marktscène bestaat eigenlijk uit twee geschakelde subscènes, gescheiden door een poort (intern worden deze twee delen aangeduid als secties 3 en 3a). Je vaart door een levendige markt waar de meest uiteenlopende waar wordt aangeboden en verhandeld.

Omschrijving

Eerste deel

De eerste Marktscène in het fotoboekje van 1986

De scène loopt vloeiend door uit de Armenwijk. Hij toont het levendigere en lichtere deel van de Verboden Stad. Aan de linkerkant staat een kameel in een galerij en wordt een pakketje omhoog gehesen

Rechts voeren een mannelijke en vrouwelijke mandenvlechter hun ambacht uit, terwijl een vrouw de koopwaar bekijkt. Ernaast is koperslager bezig en op de achtergrond ziet men een man verstrengeld zitten in een gordijn. In een nisje op de achtergrond loopt een man voorbij en staat een marktkoopman zijn fruit aan te prijzen aan een gesluierde voorbijganger. Op het moment dat het bootje voorbij vaart richt hij zich op je bootje - 'Kopen, lekker lekker verse fruiten! Kopen!'. Links naast de kraam ligt een kind te slapen in een grote mand.

In het midden van de scène probeert een man nogal onhandig een houten paal op zijn schouder te krijgen, die vervaarlijk over het water scheert maar nog net op tijd aan de kant gaat voor onze boot. Direct daarna ziet men drie wachtenden bij de tandarts, die op 'ambachtelijke wijze' een schreeuwende klant van zijn rotte tanden probeert te ontdoen. Op het laatste moment gooit een vrouw vanaf haar balkon een kruik water leeg vlak voor het bootje. Over de vaargeul is een woning gebouwd waarin een grote boogpoort de vaarrichting vrijlaat.

Tweede deel

Close-up flessenverkoper uit 1986

De poort gepasseerd komen we in het tweede deel van de scène. Op de achtergrond staat een koperwerkverkoper om zich heen te kijken en op de voorgrond probeert een verkoper van geesten in de fles, zijn flessen, borrelend en lichtgevend, te verkopen aan de gasten in de boot. Eén fles is zelfs voorzien van een stalen harnas; in het flesje dat de verkoper in zijn hand houdt is de geest goed te zien.

In het midden van de scène heeft een vijftal mannen met tulband zich verzameld rondom een bezworen slang die listig uit zijn mand komt. De slangenbezweerder speelt een melodietje op zijn fluit en naast hem zitten drie kinderen bij een van een fraai mozaïek voorziene drinkfontein, waarvan één zijn hoofd uit een kruik probeert te krijgen. Een ezel strekt zijn staart net als Ezeltje Strek Je dat pleegt te doen. Op de voorgrond probeert een tweede verkoper zijn vliegende tapijten te verkopen - 'Vliegend Tapijten! Master of sky of flying carpets'. Zijn bepakte ezeltje kijkt toe hoe de boot doorvaart richting het hart van de Verboden Stad. Achter het raam op de eerste verdieping boven hem zijn de silhouetten van twee personen zichtbaar.

Overzicht met doorgang richting tunnel

Vlak daarna, in een donker steegje, probeert een figuur de bezoeker schreeuwend tegen te houden - 'Halt! Gefährlich, zurück, stop! Halt! Dangerous for life!'. Tevergeefs, de boot vaart verder richting een groot gebouw dat dwars over de vaargeul staat en waarvan alle ramen zijn dichtgetimmerd. De boot vaart een mistige, donkere tunnel onder het gebouw in: de Krokodillentunnel.

Aanpassingen

Het gezicht van de flessengeest is goed te zien

Sinds 2013 is de duidelijk zichtbare geest in de fles van de geestenverkoper toegevoegd.

Animatronics


Melodie van de slangenbezweerder

Halt! Stop!

De scène telt 29 bewegende menselijke animatronics:

  • Man bij kameel
  • Gesluierde mandenvlechter
  • Vrouw die een mand bekijkt
  • Mannelijke mandenvlechter
  • Mannelijke koperbewerker
  • Man achter het gordijn
  • 'Lopende' man in doorkijkje
  • Fruitverkoper
  • Gesluierde passante
  • Slapende jongen met strohoed
  • Man met houten paal
  • Drie wachtenden bij de tandarts
  • Man in de tandartsstoel
  • Tandarts
  • Vrouw met de waterkruik
  • Koperverkoper
  • Flesgeestenverkoper
  • Slangenbezweerder
  • Vier mannen rondom slangenbezweerder
  • Gehurkt kind met pot op het hoofd
  • Twee kinderen bij de put
  • Tapijtverkoper
  • Waarschuwende man

De scène telt 4 dierlijke animatronics:

  • Kameel in galerij
  • Bezworen slang
  • Ezel van de tapijtverkoper
  • Ezel wat verder achterin

Tegen het einde van de scène zijn twee silhouetten te zien achter een raam op de eerste verdieping. De persoon links beweegt met zijn armen.

Oorspronkelijk plan

Roepende man bij de manden

De scène is grotendeels uitgevoerd volgens de plannen zoals die te lezen zijn in het showboek van najaar 1985,[1] op enkele kleine wijzigingen na. Aan de linkerkant van de eerste marktscène worden manden opgetakeld, hier zou je ploffende geluiden moeten horen van manden die naar beneden vallen, waarna de man die de manden in de takel hangt een repliek geeft. In deze scène zou ook een heftige discussie hoorbaar moeten zijn tussen een mannelijke en vrouwelijke verkoper.

De lange paal waar de man vervaarlijk mee zwaait zou bedoeld zijn voor een ingestorte luifel waaronder iemand vastzit. Beide elementen zijn gerealiseerd maar hun onderlinge verband is niet zo duidelijk tot uiting gekomen.

Vrouw leegt haar kruik

De vrouw die de kruik leegt zou dat volgens de plannen doen in een daarvoor bestemde goot, die echter lek blijkt te zijn precies boven de vaargeul waardoor bezoekers nat kunnen worden. De fakir die de cobra uit de mand omhoog laat komen zou op een spijkerbed zitten. In deze plannen staat de flessenverkoper niet recht, maar zit hij neer. Het vliegende tapijt van de tapijtverkoper is met leren riemen en houten pennen aan de grond verankert, en probeert zich los te rukken.

Ontwerpen door Ton van de Ven

Galerij

Achter de schermen

Wetenswaardigheden

Een close-up van de krant
  • Eén van de drie wachtende patiënten, die vroeger een rekje vast hield, leest al enige jaren een krant. Sinds 2017 is entertainer Jeroen Verheij vereeuwigd op de krant met een foto van zijn typetje Nadir de Kwakzalver.
  1. De Efteling: showbeschrijving "Arabische Show", najaar 1985