De laaste Märklintentoonstelling, in de Waterorgelzaal in 2005
Märklin vertrekt om niet meer terug te keren.

Märklin is een modeltreinfabrikant, in 1859 opgericht door meester-loodgieter Theodor Friedrich Wilhelm Märklin uit het Duitse Göppingen. In de Efteling vond je Märklin in en rond het Carrouselpaleis.

Diorama

In de eerste zesendertig jaar van het Diorama werden Märklintreinen gebruikt. Bij de opening van de attractie in 1971 reden de treinen van de fabrikant er hun rondjes, gevoed met wisselstroom door sleepcontacten op een midden(punt-)rail. Bijzonder waren de zogenaamde "Minex"-treintjes, die slechts een jaar voor de opening van de attractie op de markt waren gebracht. Deze bestonden uit een H0-onderstel met een iets grotere bovenbouw op schaal 1:43½.

Deze werden in 1973 alweer uit productie genomen. Lex Lemmens is speciaal naar de fabriek in Duitsland afgereisd om alle daar nog aanwezige voorraad mee te nemen naar de Efteling voor onderhoud en vervanging.

Alle baansecties werden geschakeld d.m.v. reed-relais. Bij de renovatie van 2007 kwam aan het jarenlange partnerschap een eind, omdat gekozen werd voor treinen van concurrent Fleischmann, die ongeveer dezelfde uiterlijke verhoudingen hadden en wel duurzaam leverbaar waren.

Märklintentoonstelling

In 1989 bestaat de Efteling Stoomtrein Maatschappij twintig jaar, en Märklin honderddertig. Märklin Oosterhout stelde voor aan de Efteling daarom een tentoonstelling te organiseren van Märkintreinen. De Efteling in de persoon van Lex Lemmens zag dat ook wel zitten, om zo extra capaciteit te genereren in het park. De tentoonstelling kwam er, in het Victoriaans Theater van juli tot 22 oktober van dat jaar.

Een speciale Efteling-wagon komt uit in 1989

Er wordt ter gelegenheid van het jubileum ook een speciale wagon uitgebracht in schaal H0 (1/87) en Z (1/220) met de afbeelding van Pardoes erop en de slogan 'Efteling doet wonderen'. Er zijn van beide telkens 500 stuks gemaakt, die alleen in de Efteling te koop waren.

Aanvankelijk betaalde de Efteling alle kosten van transport en personeel. De tentoonstelling bleek een groot succes en de rollen werden snel omgedraaid: alhoewel de Efteling nog steeds voor het personeel zorgde, betaalde Märklin alle kosten daarvan en regelde de organisatie. Hij zou nog tot en met 2005 elke zomer georganiseerd worden, later ook in de Waterorgelzaal. Naast Märklin presenteerde de tentoonstelling ook gedurende enkele jaren het in 1997 door Märklin overgenomen gelijkstroommodeltreinenmerk Trix. Het evenement doet erg denken aan de jaarlijkse Legotentoonstelling die vaak parallel aan die van Märklin in het park georganiseerd werd.

Buitenbaan

Märklin-buitenspoorbaan in 2002

Ter gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van de Efteling in 2002 werd de tentoonstelling speciaal geopend door Märklin-directeur Frans Jeltes en Olaf Vugts, waarbij Märklin de Efteling een buitenbaan aanbood met daarop een modern treinstel. Deze trein in schaal 1:32 reed op het Carrouselplein jarenlang zijn rondjes, totdat hij bij de herinrichting van het plein in 2005 het veld moest ruimen. Belangeloos was het 'kado' aan de Efteling niet, want de märknaam van de fabrikant stond duidelijk vermeld op de trein en op bordjes rond de baan.

De buitenspoorbaan in 2004