De doos

Joris en de Draak: Wie speelt het slimst met water en vuur? is een van de bordspellen uitgebracht door de Efteling in samenwerking met Identity Games, gepubliceerd in 2010. Het spel staat in het teken van Joris en de Draak, is voor 2 tot en met 4 spelers en wordt aangeraden voor zes jaar en ouder. Het spel duurt ongeveer 30 minuten.

Het spel

In Joris en de Draak speel je als ridder met vuur en water. Speel slim op je route naar het grote gevecht met de draak. Onderweg verzamel je de krachten van vuur en water, vecht je met andere ridders en volg je je eigen route. Vergeet niet een helm, schild en zwaard te verzamelen voor je in gevecht gaat met de draak. De eerste speler die de draak verslaat is de winnaar van het spel.

Inhoud van de doos

In de doos vind je:

  • Een groot rond speelbord met een spinner in het midden
  • Vier miniaturen van ridders en vier kaarten van de ridders
  • Vier drakenfiches om bij te houden hoe vaak je de draak al geraakt hebt
  • Waterkaarten
  • Vuurkaarten
  • Fiches met helmen, schilden en zwaarden in de vier spelerskleuren
  • Twee rode dobbelstenen en één blauwe dobbelsteen

Spelverloop

Leg het bord in het midden. Het bord bestaat uit 3 cirkels van meer dan honderd speelvakjes in de vorm van schilden, met hier en daar overgangen naar de andere cirkels en naar de draak in het midden. De spelers beginnen op verschillende plaatsen op het bord en proberen een helm, schild, zwaard, waterkaarten en vuurkaarten te verzamelen. Op de water- en vuurkaarten staan cijfers of een verzameling van zwaard, helm en schild.

Met de spinner in het midden van het bord bepaal je hoever je mag lopen: 1 tot en met 20 stapjes. Ook zijn er vakjes op het bord waar je met de dobbelstenen duelleert met andere ridders. Als een speler genoeg verzameld denkt te hebben, kan de speler naar het midden van het bord reizen om de draak te bevechten. Je moet de draak drie keer raken om hem te verslaan. Het vechten gebeurt met de drie dobbelstenen. Je kunt op jouw ridderkaart bijhouden of je de draak geraakt hebt. Als je tijdens het gevecht erachter komt dat je toch niet genoeg verzameld hebt, mag je terug naar het bord om meer vuur- en waterkaarten te verzamelen.

Je wint als je als eerste de draak drie keer geraakt hebt en daarmee hebt verslagen.