Logo

Eastman Kodak is een multinational, opgericht in 1881. Kodak is vooral bekend van het produceren van fotocamera's.

Geschiedenis

In 1888 bracht het bedrijf een doorbraak in de toen prille fotografiewereld. George Eastman bracht op dat moment de eerste camera voor het grote publiek uit onder de slogan 'you press the button, we do the rest'. Deze camera heette Kodak. Hij zou hiermee een bedrijf stichten dat zich meer dan een eeuw lang in de top van de fotografie- en filmbranche bevond.

Kodak-fototipbordje

Eastman Kodak stond in de jaren 1970 opnieuw vooraan, maar nu bij de ontwikkeling van digitale fotografie. Helaas heeft het bedrijf die ontwikkeling vervolgens angstvallig geprobeerd tegen te houden, uit angst voor de teloorgang van de analoge fotografie waar het zo groot mee was geworden. Het heeft dan ook nog jaren geduurd voor digitale fotografie een grote industrietak werd en veel mensen er -zeker voor point&shoot-fotografie- op overstapten.

Helaas heeft Kodak door die conservatieve houding de digitale boot gemist en bungelt het bedrijf nu op de rand van failissement. Met de verkoop van patenten en het afstoten van bedrijfstakken hoopt het bedrijf het hoofd nog boven water te houden en toch nog een voet aan de grond te krijgen in de inmiddels behoorlijk verzadigde markt.

Kodak verdient nog steeds geld aan analoge fotografie. Met name kunstenaars en professionele fotografen grijpen nog graag eens naar de klassieke Kodak fotorolletjes en het kwalitatief hoogstaande fotopapier. Die markt wordt echter ook steeds kleiner.

Samenwerking met de Efteling

Fotowedstrijd

Krantenadvertentie inzake de wedstrijd

In 1962 werd door de Efteling in samenwerking met Kodak een fotowedstrijd georganiseerd met als doel “het vastleggen van levensvreugde in de Efteling” (een verwijzing naar Eftelings slogan “150 Ha. Levensvreugde”).

Met de opkomst van de gebruiksvriendelijke fotocamera voor de particulier in de jaren zestig kwam Kodak terecht bij Nederlands grootste trekpleister: De Efteling, met de slogan als opdracht: levensvreugde in de ruimste zin des woord.

Omdat de camera’s al buiten het park aangeschaft moesten worden, werd er vooral buiten de Efteling groots campagne gevoerd. Men plaatste vele advertenties, waarbij de grootste voornamelijk aanprijzingen van de nieuwste cameramodellen zijn (Brownie Fiesta, de Kodak sensatie van dit jaar, ƒ 18,50) en daarnaast de oproep voor de ‘Fotowedstrijd Efteling’ of zelfs 'Nationale Fotowedstrijd'. Bij de kleinere varianten ging het om een toevoeging naast de reguliere advertentie van dat jaar met de oproep ‘Fotografeer 150ha Levensvreugde in de Efteling’.

Met de wedstrijd was ƒ 2.500,- aan prijzen te winnen. Inschrijfformulieren, zo werd in advertenties gemeld, zijn verkrijgbaar bij de fotohandelaar. In het najaar van 1962 werd een modern vormgegeven catalogus uitgegeven met daarin een selectie aan fraaie foto’s, alle genomen in de Efteling. De catalogus is met zorg vormgegeven door Ad Werner, die in 1958 al een affiche met paddenstoel ontwierp. De teksten in de brochure zijn geschreven door Eftelings eigen perschef Bob Venmans.

"'n Dagje Efteling: 'n Dagje kieken met Kodak"

Na de fotowedstrijd werd het merk lange tijd niet gezien in Efteling-context, maar in 1980 werd Kodak sponsor van de Efteling, tot 1991. In dat jaar werd die rol tijdelijk overgenomen door Fuji, maar in 1997 is Kodak terug als Partner in Kwaliteit.

Wegwerpcamera's met opdruk van Pardoes werden verkocht in het park

Het bedrijf plaatste fototip-bordjes, kreeg het alleenrecht op de verkoop van fotorolletjes en bracht een eigen Efteling-camera op de markt. Kodak sponsorde de fotospiegel in 1989 en de rijaanduidingen op de parkeerplaats. Het bedrijf plaatste in 2004 een experimentele fotoprinter in het Efteling Theater, waarmee bezoekers hun digitale foto's direct konden afdrukken.

Per 2005 liep de samenwerking af en werd Konica Minolta de fotografiesponsor, maar niet als Partner in Kwaliteit.