Aagje met rijtuigen
Aagje in de remise in 2019

Aagje is de naam van de eerste van de vier stoomlocomotieven van de Efteling, gebouwd in 1911 door de firma Orenstein & Koppel (fab.nr 4930) en afkomstig uit Berlijn. Aagje is hiermee na Moortje de op één na oudste locomotief van de Efteling Stoomtreinmaatschappij.

Geschiedenis

Aagje op IJsseloord: klei vervoeren (1963)

Aagje is in 1911 direct geleverd aan de steenfabriek IJsseloord in Arnhem, aan de rand van de wijk Presikhaaf. Elk herfst/winter/lenteseizoen was Aagje samen met collegaloc Duiveltje verantwoordelijk voor het kleitransport: Duiveltje bracht de wagens met klei van de kleiputten naar de fabriek, waar Aagje ze overnam en deze wagens onder de excavateur rangeerde. De overige bewegingen op het terrein werden eind jaren 60 al door diesellocs uitgevoerd. Voor zover bekend was IJsseloord de laatste plek waar nog industrieel met stoomtreinen gewerkt werd.

Aagje op IJsseloord: waternemen (1963)

In de winter van 1964 kwam hier voor Aagje een eind aan: ze werd buitendienst gesteld omdat haar machinist liever op de steenoven wilde werken. Enkele jaren later zou Duiveltje ook haar taken neerleggen. De dieseltreinen hebben nog tot eind jaren 70 dienst gedaan.

Aagje wordt op het spoor gezet in 1968
Aagje op een keerdriehoek in het park (1986)

Nadat Aagje drie jaar werkeloos op het terrein van IJsseloord had gestaan, werd ze aangekocht door de Efteling. Op 8 mei 1968 arriveert Aagje op een dieplader in het park. Stoomenthousiast K.A. Neve gaf haar een totale opknapbeurt. Het uiterlijk werd onder leiding van Anton Pieck 'sprookjesachtiger' gemaakt. De TD van de Efteling voegde een aparte kolentender toe om het geheel meer op een volwaardige trein te laten lijken, de kolenbunkers en de achterwand van het machinistenhuis werden verwijderd, en ze kreeg haar groene kleur. Achter Aagje werden zes open rijtuigen gebouwd.

Op 21 maart 1969 maakte ze haar eerste proefrit in de Efteling, en aan het begin van het seizoen kon de Efteling Stoomtrein Maatschappij feestelijk in gebruik genomen worden.

Op 31 mei 1980 viel Aagje de eer te beurt om gepresenteerd te worden tijdens het defilé voor koningin Juliana, waarbij een stukje spoor en Aagje zelf voor één dag naar paleis Soestdijk werden getransporteerd. Datzelfde jaar werd de stoomketel vervangen door een nieuw exemplaar, van ketelfabriek Hagoort uit Tilburg (nr. 166482).

Aagjes eeuwfeest werd op 26 oktober 2011 gevierd, nadat de loc net terug was gekeerd van een grootscheepse revisie. Er was taart, bij Station Marerijk was een gedenkingsbord te vinden en Aagje zelf was getooid met vlaggetjes.

Zie ook